آرشیو چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۵۶۳
اقتصاد
۱۲

خبر

حذف چهار صفر هیچ ضرورت اقتصادی ای ندارد

مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: اصولا بانک مرکزی باید مستقل باشد. اگر این طور نباشد، دولت ها هر زمانی که نیاز به پول داشته باشند به این صندوق (بانک مرکزی) دست درازی کرده و کسری مالی خود را جبران می کنند.

دانشمند در ادامه تصمیمی مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی را تلویحا سیاستی بی پایه و اساس تلقی کرد و افزود: این مساله به همان نکته ای برمی گردد که عنوان کردم دولت می گوید و بانک مرکزی هم هرچه دولت بگوید اجرا می کند. او با این توضیح ادامه داد: اصولا واحد پول یک بحث قراردادی است؛ برای مثال الان که یک هزار وون کره مثلا معادل 100 یا 200 تومان ما در ایران است، آیا باید بگوییم پول کره بی ارزش است؟ خیر. ترکیه آمد 6 صفر از واحد پول ملی خود را حذف کرد. خب چه اتفاقی برایش افتاد به غیر از اینکه بر شاخص تورم کشورش افزوده شد؟ مثال دیگری می زنم؛ در حال حاضر 100 ین ژاپن برابر با یک دلار است، آیا باید نتیجه گیری کنیم که ین ژاپن ضعیف تر از دلار است؟ این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در قانون پولی و بانکی کشور تعریفی قائل شدیم و گفتیم واحد پول ملی کشور ما ریال است و هر یک ریال هم معادل است با مثلا یک هشتصد و سیزده هزارم یک گرم طلا. البته ارقام دقیق در قانون پولی و بانکی کشور آمده است.

جزییات دپوی 70 میلیون دلار کالا

آخرین وضعیت کالاهای گروه (4) دپو شده در گمرک نشان می دهد که تا مرز 70 میلیون دلار از این کالاها که ضروری و مصرفی هستند در گمرکات و بنادر مانده است، در بین آنها قطعات موتوسیکلت و خودرو تا اشیای دکوری، لوازم خانگی و ژل های تزریقی پوست دیده می شود.