آرشیو پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸، شماره ۴۵۶۴
هنر و ادبیات
۱۱

کتابخانه

دن کیشوت

نام رمانی از نویسنده اسپانیایی میگل سروانتس ساآودرا (1616-1547) است. این اثر از قدیمی ترین رمان ها در زبان های نوین اروپایی است. بسیاری آن را بهترین کتاب نوشته شده به زبان اسپانیایی و از برجسته ترین نمونه های رمان پیکارسک می دانند. سروانتس بخش اول دن کیشوت را در زندان نوشت. این بخش نخستین بار در سال 1605 و بخش دوم در سال 1615 چاپ شد. بخش اول رمان دن کیشوت در سال 1605 در مادرید منتشر شد و بخش دوم آن 10 سال بعد در 1615 به چاپ رسید.

مادر

موضوع این کتاب رنج و تحمل زنی روستایی است که شوهرش او را به همراه بچه های کوچک ترک می کند و زن برای گذران زندگی مجبور می شود همه کارهای کشاورزی و دیگر امور مربوط به خانه داری را با سختی و مشقت زیاد انجام دهد. او ضمن این مشکلات باید جوابگوی روستاییانی باشد که با نگاه های پر و متعجب از نبودن شوهر به او می نگرند؛ در نتیجه به فکر راه چاره ای می افتد. کتاب «مادر» را ناشران مختلفی چون امیرکبیر (نوبت یازدهم، 1395)، علمی و فرهنگی (نوبت هفتم، 1394)، ناهید (نوبت ششم، 1378) و کتاب های جیبی (نوبت ششم، 1363) به بازار عرضه کرده اند.

سپید دندان

داستان «سپید دندان» در جریان تب طلای کلوندایک رخ می دهد. جک لندن، نویسنده امریکایی، زندگی سگی را که خون گرگی دارد دنبال می کند. او در این رمان به مسائل اخلاقی و تقابل وحشی گری و تمدن انسانی می پردازد. سپید دندان تاکنون چندین بار از سوی ناشران مختلف در ایران چاپ و تجدید چاپ شده است که از جمله می توان به شرکت انتشارات علمی و فرهنگی (نوبت دوازدهم، 1395)، موسسه انتشارات نگاه (نوبت سوم، 1392)، انتشارات امیرکبیر (نوبت دهم، 1388) اشاره کرد.

دکامرون

بوکاچیو، نویسنده ایتالیایی قرن 14 میلادی، این کتاب را به سبک هزار و یک شب نگاشته و مواد خام این قصه ها را از افسانه های یونانی، رومی و کشورهای مشرق زمین و گاه از زندگی روزمره مردم گرفته است. شخصیت های «دکامرون» هفت زن و سه مرد هستند که برای گریز از بلای طاعون، فلورانس را ترک می کنند و به خانه های ییلاقی اطراف شهر پناه می برند؛ در آنجا برای اینکه ذهن خود را از این واقعه منحرف کنند به قصه گویی برای یکدیگر می پردازند. دکامرون از 100 داستان تشکیل شده است.

تاریک ترین زندان

این کتاب، روایتگر ظلمتی درونی است که عقل و اراده و قوای ادراک انسانی را به بند می کشد و در گرداب هایل، روح و جسم را به هلاکت می رساند. اولبراخت، نویسنده اهل چکسلواکی در این رمان خواننده را با زندگی کارمند بازنشسته ای آشنا می کند که بر اثر یک اتفاق، کم کم بینایی اش را از دست می دهد و این کوری به تدریج با بدگمانی و تغییرات ذهنی و خلقی ، زندگی او را به تباهی می کشد. «تاریک ترین زندان» به ترجمه محمد قاضی (1337) تاکنون چندین بار از سوی ناشران مختلف در ایران چاپ و تجدید چاپ شده است که از جمله می توان به شرکت انتشارات علمی و فرهنگی (نوبت دوم، 1395)، انتشارات امیرکبیر (نوبت ششم، 1393) و زرین (نوبت پنجم، 1367) اشاره کرد.

قلعه مالویل

داستان این کتاب در مورد انفجار بمبی است که جهان را به نابودی می کشاند. امانوئل، شخصیت اصلی کتاب «قلعه مالویل»، زمین دار بزرگی در یکی از روستاهای فرانسه است. او به همراه تعدادی از دوستان و خدمتکاران خود، در حال انجام وظایف روزانه در سرداب قلعه بود که صدای انفجار شدیدی بلند شده و گرمای بسیار زیادی آنها را احاطه می کند. زمانی که آنها از سرداب خارج می شوند، درمی یابند بر اثر انفجار چیزی شبیه به بمب اتم، دنیا نابود شده است و تنها مکان ها و انسان های محدودی باقی مانده اند. داستان در مورد تلاش این افراد برای زندگی با کمترین امکانات است. «قلعه مالویل» را شرکت انتشارات علمی و فرهنگی (نوبت پنجم، 1395) و انتشارات نیلوفر (نوبت سوم، 1384) به چاپ رسانده اند.