آرشیو پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۸۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کودتای نافرجام در سودان

سرویس خارجی- ارتش سودان می گوید در نتیجه درگیری و تبادل آتش با نیروهای واحد عملیات سازمان اطلاعات این کشور در خارطوم که دست به کودتا زده بودند، همه مقرهای تحت کنترل آنها را پس گرفته است.

ارتش سودان صبح روز سه شنبه بود که از شورش مسلحانه گروهی از عناصر سازمان اطلاعات و امنیت خارطوم خبر داد و با وقوع تیراندزای در یکی از پایگاه های این عناصر در نزدیکی فرودگاه خارطوم، پرواز هواپیماها بر فراز این شهر ممنوع اعلام شد.

ارتش سودان اما بامداد روز چهارشنبه اعلام کرده که دو مقر واحد عملیات سازمان اطلاعات سودان را پس از درگیری با عناصر شورشی به کنترل مجدد خود درآورده است. ارتش این کشور این را هم گفته که مقر واقع در محله «کافوری» در شمال خارطوم و مقر واقع در منطقه «سوبا» در شرق این شهر و مقر سوم در شرق فرودگاه «خارطوم» را به کنترل خود درآورده است.

به گزارش «روسیا الیوم»، ارتش سودان به عناصر مسلح 4 ساعت مهلت داده بود تا در مقرهای واحد عملیات در مناطق سه گانه خارطوم سلاح خود را تحویل دهند و تسلیم شوند، اما آنها زیر بار نرفتند و با پایان مهلت چهار ساعته ارتش با شورشیان درگیر شد و تبادل آتشی با استفاده از سلاح سنگین صورت گرفت که از طرفین قربانی گرفت.

«اسپوتنیک» نیز گزارش داده، «عبدالفتاح برهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان، گفته: «آن چه که شامگاه سه شنبه شاهدش بودیم تلاشی برای کودتا» است، اما ما اجازه هیچگونه کودتایی را در سودان نخواهیم داد.» از سوی دیگر، «محمد عثمان الحسین»، رئیس ستاد نیروهای مسلح سودان، از کشته شدن دو نیروی ارتش و زخمی شدن چهار تن دیگر در جریان درگیری با کودتاچیان وابسته به سرویس اطلاعات این کشور خبر داده است.