آرشیو دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۳۹۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

گزارش تازه عفو بین الملل از شکنجه و زندانی شدن منتقدان در مصر

عفو بین الملل در گزارشی به مناسبت سالروز انقلاب ژانویه مصر از وضعیت حقوق بشر و سرکوب فعالان توسط رئیس جمهوری این کشور انتقاد کرده است.

ژنرال «عبدالفتاح السیسی» که با کودتا علیه «محمد مرسی» به ریاست جمهوری رسید مصر را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده است. بارها سازمان های حقوق بشری شدت سرکوب ها در زمان «السیسی» را بسیار بیشتر از دوران «حسنی مبارک»، دیکتاتور برکنار شده مصر اعلام کرده اند. حالا همزمان با نهمین سالگرد انقلاب مصر، گزارشی در مورد وضعیت مخالفان در این کشور منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، سازمان عفو بین الملل با انتشار توئیتی در صفحه اختصاصی خود به مناسبت انقلاب ژانویه مصر نوشته:«نظام عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر از زمان شکل گیری انقلاب این کشور در 25 ژانویه 2011 (5 بهمن 1389) تاکنون از ابزارهای سرکوبگرانه مشابه دوران حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین این کشور، ازجمله جایگزینی بازداشت اداری به جای بازداشت موقت، استفاده کرده است.»

طبق این گزارش، السیسی درحالی هزاران فعال صلح جو و منتقد دولت را بازداشت کرده که هیچگونه تضمینی برای اجرای محاکمه عادلانه علیه آنها وجود ندارد. انقلاب مصر خواسته های آزادی و عدالت اجتماعی را به همراه داشت اما حقوق بشر در این کشور در سایه تصویب قوانین سرکوبگرانه، تضعیف استقلال دستگاه قضا و تحمیل محدودیت های سختگیرانه بر رسانه ها، سازمان های غیردولتی، اتحادیه های کارگری و احزاب، به شکل بی سابقه و فاجعه باری بدتر شده است.

عفو بین الملل در ادامه نوشته:«9 سال از انقلاب 25 ژانویه گذشت و مدافعان حقوق بشر در مصر و کسانی که برای احقاق حق و حقوقشان به خیابان ها آمدند، همچنان با بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری مواجه هستند.»