آرشیو چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸، شماره ۲۲۴۰۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

بنویسید عربستان سعودی بخوانید عربستان سلمانی!

نویسنده معارض عربستانی با اشاره به تسلط عجیب بن سلمان و پدرش بر قدرت، اعلام کرده که، حاکمیت در عربستان از «سعودی» به «سلمانی» تغییر یافته است!

«سلمان بن عبدالعزیز» از سال 2015 و پس از مرگ «ملک عبدالله» به عنوان پادشاه عربستان به تخت قدرت تکیه زده و زمام امور را نیز به پسرش «محمد بن سلمان» سپرده است. «محمد بن سلمان» که حالا همه کاره عربستان شده به اعتقاد برخی منتقدان عربستانی، عملا حاکمیت را از سعودی به سلمانی تغییر داده است. این مهم را نویسنده مطرح عربستان نیز مورد تاکید قرار داده و درباره این ادعای خود توضیحات قابل تاملی نیز ارائه کرده است.

«فواد ابراهیم» نویسنده و معارض معروف عربستانی که در لندن زندگی می کند، در نشست مرکز «الجزیره عربی برای توسعه آزادی ها» اعلام کرد، با گذشت پنج سال از روی کار آمدن «سلمان بن عبدالعزیز»، تغییرات زیادی در شکل حکمرانی در دولت سعودی رخ داده و نقش شاهزادگان و همین طور موسسات دینی کاهش یافته است. به گفته وی روابط میان دولت سعودی و نهادهای دینی پس از دستگیری نزدیک به پنج هزار نفر از شخصیت های دینی «بحرانی» شده است.

به گزارش فارس، این نویسنده عربستانی با بیان اینکه «ترکیب داخلی در سیستم حکومتی سعودی تغییر یافته است» تاکید کرد: «عربستان از «سعودی» به «سلمانی» تبدیل شده و هرگونه تغییری در حاکمیت به خانواده ملک سلمان باز می گردد.» وی چشم انداز 2030 محمد بن سلمان را هم «شکست خورده» توصیف کرد و گفت که قتل «جمال خاشقجی» منتقد سعودی تاثیر بالایی بر این مسئله گذاشته است. او همچنین از افزایش نرخ بیکاری در عربستان خبر داد.

در ادامه «عبدالله انس» دیگر نویسنده و پژوهشگر عربستانی نیز گفت در حال حاضر منافع «کشور» با منافع «حاکمیت» همسان سازی شده است و چگونه می شود که منافع حاکمیت همان منافع کشور قلمداد شود. او سیاست خارجی دولت سعودی در پنج سال گذشته را «سرتاسر شکست» دانست و گفت که چرا دولت سعودی باید از صحنه سوریه به عنوان «عمق استراتژیک امنیت ملی عربستان» غایب باشد؟!

عبدالله انس با اشاره به حملات موثر موشکی یمنی ها، افزود: «امنیت ملی عربستان پس از اینکه موشک های حوثی ها به عمق خاک عربستان رسید؛ شکننده شد.»