آرشیو یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۷۲۹۲
فرهنگی
۱۵
کتاب روز

زمان متفاوت من و شما

یگانه خدامی

هرکسی برای «زمان» تعریفی دارد. هرچند که به دلیل بسیاری از چیزهایی که درباره زمان خوانده و شنیده ایم کم و بیش بسیاری از ما تصویری مشابه در ذهن مان داریم.

در واقع وقتی فرمول ها و قواعد علمی، به زبان ریاضیات بیان می شوند بسیاری از ما آگاهی درستی از ماهیت آنها نداریم تا آنکه همان فرمول ها و همان قاعده ها از روی کاغذ خارج می شوند و دستگاهی می سازند ملموس که ما هر روز و هر لحظه با آن سر و کار داریم و آن را به کاربردش می شناسیم. کتاب «آهنگ زمان» می خواهد به ما بگوید شاید تصویرهایمان کمی اشتباه است.  شاید همه چیز ثابت نیست. براساس آنچه در ذهن ما نقش بسته «زمان» همه جا هست و مفهوم دارد و البته نمی توانیم زندگی را بدون زمان تصویر کنیم اما کارلو روولی، دانشمند فیزیکدان ایتالیایی و نویسنده کتاب «آهنگ زمان» در نظریه اش از حیات بی زمان می گوید.   از اینکه چیزی به معنای زمانی یگانه برای جهان تعریف پذیر نیست. روولی می گوید زمان من و زمان شما متفاوت است.  به زبانی ساده، گذر زمان در نقطه ای که من ایستاده ام با گذر زمان در نقطه ای چند قدم آن طرف تر از من، متفاوت است پس مفهومی به معنای «حال» برای همگان شاید باشد اما یکسان تعبیر نمی شود.  در واقع این کتاب می خواهد تمام معادلات از پیش آشنا در ذهن ما را برهم بزند. کتاب «آهنگ زمان» خواندنی است چون به ما گوشزد می کند بدیهی ترین مفاهیم نقش بسته در ذهن ما هم می توانند تغییر کنند.  در مقدمه کتاب می خوانیم: «انیشتین با حذف مفهوم نیرو از مکانیک کلاسیک، به فهم بشر از جهان عمق بخشید و اکنون گویا نوبت حذف زمان است.»  ذهن شما آماده رویارویی با چنین چالش علمی و فلسفی است؟ اگر پاسخ شما مثبت است این کتاب می تواند بینش شما به زندگی را تغییر دهد.  کتاب را «محمد ابراهیم محجوب» ترجمه کرده و برگردان او روان و دلچسب است.  چون محجوب دکترای روباتیک از دانشگاه اتاوای کانادا دارد و ترجمه کتاب، متاثر از تخصص اصلی اوست.  از او پیش از این ترجمه کتاب های «از اینجا تا بی نهایت» و «یکپارچگی دانش» هم منتشر شده است.

کتاب «آهنگ زمان» آنطور که در معرفی اش آمده نمی خواهد فلسفه را ساده کند بلکه از ابهت هراس آور فلسفه کم می کند و می توانید به خوبی با مفاهیمش ارتباط برقرار کنید. شاید بشود گفت این کتاب به ما یاد می دهد به آنچه می دانیم و فکر می کنیم کاملا درست است و امتحان پس داده، چندان هم اطمینان نکنیم. شاید حقیقت دیگری هم باشد.

آهنگ زمان

نویسنده: کارلو روولی

ترجمه: محمدابراهیم محجوب

نشر: گمان