آرشیو یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، شماره ۷۲۹۲
جهان
۴
همسایگان

توافق اولیه الحلبوسی با علاوی

در حالی که منابع سیاسی عراق از مخالفت اکثر فراکسیون های پارلمان این کشور با کابینه محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق خبر می دهند یک منبع سیاسی مطلع از دستیابی علاوی به توافق اولیه با محمد الحلبوسی برای تصویب تیم وزارتی اش در پارلمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، یک منبع سیاسی در گفت وگو با شبکه سومریه نیوز اعلام کرد، اگرچه علاوی با محمد الحلبوسی به یک توافق اولیه رسیده و الحلبوسی سه شخصیت را برای سه وزارتخانه در دولت علاوی مطرح کرده که علاوی با این خواسته موافقت کرده است اما تا این لحظه هیچ پیشرفتی در مذاکره با کردها نداشته و فراکسیون های حامی علاوی هم برای متقاعد کردن فراکسیون های مخالف او نه تنها شکست خورده اند بلکه اردوگاه مخالفان علاوی در حال گسترش یافتن است.

این منبع در بیان دلایل موکول شدن جلسه رای اعتماد پارلمان عراق به دولت علاوی ابتدا از پنجشنبه به شنبه و سپس به امروز یکشنبه گفت: این اختلافات واضح جریان های سیاسی با علاوی باعث شد، او خواستار تعویق جلسه پارلمان شود. علاوی دیروز شنبه درصدد انجام دیدارهای مختلف بود و روی جلب رضایت کردها تمرکز کرده بود اما ناظران احتمال می دادند که تلاش های او با شکست مواجه شود و حتی اسامی جدیدی به عنوان گزینه های جایگزین علاوی مطرح شوند.

این در حالی است که «فاضل الفتلاوی» از رهبران ائتلاف فتح در پارلمان عراق دیروز شنبه گفت، پارلمان عراق در نشست ویژه یکشنبه (امروز) به علاوی و کابینه او رای خواهد داد. وی در مصاحبه با بغداد الیوم افزود، گفت و گوهای سیاسی برای رسیدن به توافق و دادن رای اعتماد به دولت نخست وزیر مکلف با مشارکت همه طرف ها و جناح های سیاسی در حال انجام است و ادامه دارد.