آرشیو چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، شماره ۳۷۲۵
سیاست
۲

خبر

از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد: مبلغ فطریه سال 99

ایسنا: دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی مبلغ و مقدار فطریه هر نفر برای سال 1399 شمسی (1441 قمری) را تقریبا سه کیلو گندم معادل با 10 هزار تومان اعلام کرد. متن این سوال و پاسخ دفتر معظم له به این شرح است:

سوال: مبلغ و مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خوار او هستند به ازای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از همین ها را بدهد کافی است.

(مبلغ زکات فطر برای سال 1399 شمسی مطابق با سال 1441 قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ 10 هزار تومان است).

از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد: لغو محرومیت ایرانیان تحت تعقیب از خدمات کنسولی

ایسنا: رئیس قوه قضائیه بخشنامه «عدم صدور دستور محرومیت از خدمات کنسولی به منظور دستیابی به اشخاص تحت تعقیب در خارج از کشور» را به مراجع قضائی کشور ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: «برابر گزارش های واصله، برخی از مراجع قضائی مبادرت به صدور دستور محرومیت از خدمات کنسولی به منظور دستیابی به اشخاص تحت تعقیب در خارج از کشور می نمایند. درحالی که بهره مندی از خدمات کنسولی از جمله حقوق مدنی هر فرد است که مطابق قانون اساسی (فصل سوم - حقوق ملت) و دیگر قوانین مرتبط، از قبیل ماده 958 قانون مدنی، برای اتباع کشور تضمین شده است و در قوانین جاری کشور نیز تصریحی بر محرومیت افراد، اعم از متهمان و محکومان از این خدمات وجود ندارد. بنابراین، نه تنها مجوزی برای صدور دستور محرومیت از این خدمات وجود ندارد، بلکه به عنوان مجازات اصلی و یا مجازات تبعی و یا تکمیلی نیز نمی تواند مورد حکم دادگاه قرار گیرد. لذا مقتضی است مراجع قضائی از صدور حکم یا دستور محرومیت افراد از خدمات کنسولی خودداری نمایند. در صورتی که قبلا دستوری در این ارتباط صادر گردیده، در اسرع وقت نسبت به لغو آن اقدام شود. روسای کل دادگستری ها و دادسرای انتظامی قضات مسئول نظارت بر اجرای این بخشنامه هستند».