آرشیو شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۳۵۴
سیاسی
۳

بهانه تراشی علیه دولت به بهانه قطع شبکه الکوثر

گروه سیاسی: شرکت ماهواره ای یوتل ست  چهارشنبه پخش شبکه الکوثر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  را به بهانه بدهی های انباشته این سازمان به این شرکت از ارائه خدمات ماهواره ای قطع کرد. مسئولان صدا و سیما این بار به بهانه قطع شبکه الکوثر دولت را مورد انتقاد قرار داده اند. پیمان جبلی، معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما گفته است: «سهل انگاران باید پاسخگو باشند. مشکل اصلی کمبود بودجه و کمبود ارز نیست، چرا که دستگاه های مسئول اجرایی در فضای عمومی کشور و خارج از رسانه ملی، بودجه های بسیار کلان توزیع می کنند که شاید در جای خود لازم هم باشد اما مساله و مشکل ما درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت های کار رسانه ای بین المللی و گاهی لجبازی و چه بسا تعمد و شاید سیاسی کاری و گروکشی است.» مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما هم نوشته است: «بالاخره بیش از دو سال که دولت محترم بودجه ارزی صدا و سیما را ناقص و حداقلی تخصیص داد، یوتل ست شبکه الکوثر معاونت برون مرزی را قطع کرد.»

به گزارش ایسنا، اما صدا و سیمایی ها در حالی در روزهای اخیر قطع شبکه های برون مرزی را به پرداخت نشدن بودجه مقرر به این سازمان نسبت می دهند که جزئیات تخصیص صندوق توسعه ملی به این سازمان، شواهد دیگری را نشان می دهد و البته قابل توجه است: بر اساس این گزارش، طی سال های 88 تا 92 سالانه حدود 200 میلیون دلار به سازمان صدا و سیما تخصیص داده شده است. در سال 1395 نیز درخواست برداشت جدید از منابع صندوق توسعه ارائه می شود و با اینکه این منابع (300 میلیون یورو) در قالب استقراض از صندوق در اختیار آن سازمان قرار می گیرد اما هنوز هم تکلیف بازپرداخت آن مشخص نشده است. در سال 1396 نیز معادل ریالی 100 میلیون یورو در قالب تبصره 4 در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است. ضمن اینکه براساس تبصره 4 قانون بودجه در سال 1397 مبلغ 250 میلیون دلار و در سال 1398 نیز 150 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران لحاظ شد و البته با وجود محدودیت منابع، با توجه به جهش ارزی سال 97 دولت 160 درصد اعتبارات مقرر (60 درصد مازاد بر قانون بودجه) را به این سازمان تخصیص داده است. خبرگزاری دانشجویان ایران از مسئولان صدا و سیما پرسیده: ضریب نفوذ شبکه های برون مرزی صدا و سیما، با توجه به تکثر و هزینه کرد آنها، متناسب بوده است؟ آیا بررسی هایی در این زمینه انجام شده است؟ در صورت انجام شدن، آیا به همراه مستندات منتشر شده است؟ در صورت صحت ادعای مطرح شده، علت همکاری نکردن سازمان صدا و سیما با نهادهای نظارتی در زمینه بررسی هزینه کرد بودجه های ارزی تخصیص یافته در سال های 1388 تا 1392 (دولت دهم) چه بوده است؟