آرشیو پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۰۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کودتای نافرجام در سودان کودتاچیان دستگیر شدند

مقامات شورای حاکمیتی سودان می گویند تلاش برای کودتا در این کشور را ناکام گذاشته اند و شماری از شخصیت های رژیم سابق که مرتبط با این کودتا بودند را بازداشت کرده اند.

 هزاران سودانی روز سه شنبه با برپایی تظاهرات گسترده تحت عنوان «اصلاح مسیر انقلاب»، تحقق مطالبات انقلاب و از جمله محاکمه چهره های رژیم سابق این کشور را خواستار شدند. اما در این بین عده ای از همین چهره های رژیم سابق قصد اجرای کودتایی را داشتند که موفق به این امر نشدند.

«صدیق تاور»، عضو شورای حاکمیتی سودان، اعلام کرده مقامات سودانی، تلاش برای کودتا را که عناصر واپسگرای وابسته به رژیم سابق، در آن دست داشتند، ناکام گذاشتند. این عناصر قصد داشتند با سوءاستفاده از تظاهرات سی ام ژوئن (دهم تیر)، کودتا کنند. مقادیری سلاح از این عناصر کشف شد و شماری از شخصیت های رژیم سابق هم بازداشت شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برخی رسانه های سودانی از بازداشت «ابراهیم غندور»، وزیر خارجه سابق رئیس حزب منحل شده کنگره ملی این کشور، خبر داده اند. رسانه های سودانی به نقل از برخی «منابع آگاه» گزارش دادند «غندور» دوشنبه شب به اتهام دست داشتن در برنامه ریزی برای عملیات خرابکارانه در سودان بازداشت شد.

در همین زمینه «محمد ضیاء الدین»، از مقامات نیرو های «آزادی و تغییر» سودان، اعلام کرده برخی مقامات نظامی وابسته به نظام سابق سودان در صدد کودتای نظامی و برگزاری تظاهرات در کشور بودند که برخی از آنها بازداشت شده اند. گفتنی است، سال 2019 انقلابی توام با یک کودتا رخ داد که منجر به سرنگونی رژیم سابق این کشور شد. در صبح 11 آوریل 2019 (22 فروردین 1398) «عمر البشیر»، رئیس جمهور وقت سودان که بیش از 30 سال قدرت را در این کشور در اختیار داشت، پس از چندین ماه تظاهرات اعتراض آمیز توسط نظامیان سودان از قدرت کنار گذاشته شد. او که در حال محاکمه است، در زندان به سر می برد.