آرشیو پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۱۴
اقتصادی
۴

یک مسئول خبر داد: افزایش قاچاق ماسک به کشورهای همسایه

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک از قاچاق ماسک به کشورهای همسایه خبر داد.

بهرام شهریاری در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر در تامین پارچه جاذب مورد استفاده در لایه میانی ماسک های سه لایه با کمبود روبه رو هستیم اظهار داشت: دلیل این اتفاق، افزایش تقاضای ماسک در داخل و همچنین قاچاق ماسک به کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت پایین ماسک در ایران، واسطه های منطقه برای قاچاق ماسک تولیدی در ایران به کشورهای همسایه فعال شده اند و در حال حاضر قاچاق ماسک رونق گرفته است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه تاکید دولت بر لزوم استفاده از ماسک در کشور باعث افزایش تقاضا در داخل شده است، گفت: هم اکنون دو کارخانه اصلی یعنی بافتینه و بهبود یزد، تولید پارچه های مخصوص برای ماسک های سه لایه را انجام می دهند.

شهریاری همچنین از شکل گیری بازار سیاه پارچه ملت بلون به عنوان لایه میانی جاذب در ماسک خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت رسمی این پارچه متری 300 تومان است ولی در بازار تا 3 هزار تومان عرضه می شود. وی تصریح کرد: وزارت صمت برای کنترل بازار این محصول برنامه ریزی کرده ولی حتی برخی از نهادهایی که سهمیه را دریافت می کنند نیز این محصول را در بازار آزاد به فروش می رسانند.

در همین رابطه رئیس مرکز اصناف و بازرگانان در خصوص مشکلات توزیع ماسک در بازار و حتی قاچاق آن به کشورهای همسایه گفت: هنوز گزارش مستند در اختیار بنده در مورد قاچاق ماسک ارائه نشده اما نمی توانم این موضوع را رد کنم چراکه تفاوت قیمتی ماسک در ایران و کشورهای دیگر جذابیت زیادی برای سوءاستفاده کنندگان برای قاچاق آن فراهم کرده است. جمشید گلپور در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، افزود: در تلاش هستیم از مواد اولیه تا توزیع ماسک را همانند الکل ساماندهی کنیم تا به صورت سیستمی از طریق سامانه جامع تجارت روند تولید و توزیع انجام شود، با اجرایی شدن این موضوع دیگر مشکلی در توزیع ماسک در بازار ایجاد نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه با توجه به تصمیمات گرفته شده، صادرات ماسک متوقف شده است، اظهار داشت: در حال حاضر تولید ماسک در بخش کارگاهی که زیر نظر بسیج اصناف است به همراه تولیدات واحدهای صنعتی نیاز داخل را تامین می کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.