آرشیو پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۱۴
صفحه آخر (جهان)
۱۲

انگلیس هم وارد جنگ اقتصادی آمریکا با چین شد

در حالی که رویارویی واشنگتن-پکن ابعاد مختلفی یافته و شدت گرفته است، انگلیس نیز با ممنوع کردن فعالیت شرکت چینی «هوآوی» در کشورش، وارد این نبرد شد.

در حالی که رویارویی آمریکا با چین، افزون بر جنگ اقتصادی طرفین، ابعاد سیاسی، امنیتی و نظامی هم پیدا کرده و شدت گرفته است، انگلیس نیز با ممنوع کردن حضور شرکت «هوآوی» چین در پروژه های زیرساخت نسل پنجم شبکه تلفن همراه در این کشور، به نفع آمریکا، وارد این غائله شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، که روزگار سختی دارد، خود را وارد ماجرا کرده و گفته که در رایزنی او و دولتش با «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، جانسون را به این کار قانع کرده است. به گزارش فارس، ترامپ به خبرنگاران گفت: «ما کشورهای بسیاری را قانع کرده ایم و من شخصا بخش اعظم این کارها را انجام دادم و (گفتم) که از هوآوی استفاده نکنند چرا که از نظر ما این یک ریسک امنیتی دارد.»

در طرف مقابل، وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات ترامپ در مورد شرکت هوآوی، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، ممنوعیت فعالیت شرکت هوآوی به «امنیت ملی» ربطی ندارد، بلکه یک «فریبکاری سیاسی» است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «هوآ چونینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، همچنین مخالفت شدید خود را با تصمیم انگلیس اعلام کرده است. او اظهار داشت که پکن هر اقدامی برای دفاع از منافع خود انجام خواهد داد.

این جنگ ها بر سر هوآوی در حالی است که ترامپ از عدم تمایل خود برای گفت وگو در مورد فاز دوم توافقنامه تجاری با چین خبر داده است. رئیس جمهور آمریکا همچنین، دستورالعملی را امضا کرده که شامل مجازات و تحریم آن دسته از مقامات چینی ای است که مسئول اجرای قانون جدید امنیت ملی در هنگ کنگ هستند. چین نیز در بیانیه ای شدیدالحن هشدار داده که در پاسخ به اقدام اخیر ترامپ در این خصوص، تحریم هایی را علیه نهادها و مقام های آمریکایی اجرا خواهد کرد.

گفتنی است، در زمانی که ترامپ در گرداب مسائل داخلی گیر کرده است، بدش نمی آید با پررنگ کردن مناقشات خارجی، ذهن ها را منحرف کند، به خصوص باید توجه داشت که انتخابات آمریکا نزدیک است.