آرشیو پنجشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۱۹
صفحه اول
۱

رزمایش ابتکار و اقتدار

اسماعیل کوثری (کارشناس مسائل سیاسی- نظامی)

 رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه پاسداران که ظرف دو روز گذشته در خلیج فارس برگزار شد با توجه به اهداف مشخصی که برای آن پیش بینی شده بود به صورت مشترک بین نیروی دریایی و هوافضای سپاه صورت گرفت.

تمرین نیروها برای آمادگی در زمینه عملیات واقعی، همچنین تست کردن سلاح ها و هماهنگی ها جزو برخی از اهداف این رزمایش بود، اما در عین حال چند هدف دیگر نیز در نظر بود که نباید در حال حاضر به آن اشاره ای شود، چرا که یکی از دلایل برگزاری این رزمایش، در نظر گرفتن سناریوهایی برای مقابله با اقدامات احتمالی دشمن است. هدف دیگر این رزمایش، ارسال پیام دوستی برای کشورهای همسایه همچنین نشان دادن اقتدار جمهوری اسلامی ایران به ملت خودمان و دیگر ملت هاست تا بگوییم همیشه آمادگی داریم در صورت وقوع کوچک ترین حرکت از سوی دشمن، در کوتاه ترین زمان ممکن به آن واکنش نشان دهیم. برگزاری چنین رزمایش هایی برای ایجاد آمادگی روحی و روانی است، چرا که رزمندگان ما باید در تمام مراحل، آمادگی داشته باشند و منطقه را نیز به خوبی و به صورت کامل بشناسند تا در صورت وقوع رخداد ناگهانی، شناخت کافی داشته و با چشم باز و آگاهی بالا در منطقه حضور یابند و اقدامات خود را با آمادگی بالا به منصه ظهور برسانند. باز هم تاکید می کنم با چنین رزمایشی به دشمن تفهیم می کنیم اگر به فکر انجام اقدامی باشد در کوتاه ترین زمان ممکن با آن برخورد خواهیم کرد. همان طور که در خبرها نیز آمده است در این رزمایش برای اولین بار موشک بالستیک از اعماق زمین شلیک شد، به این ترتیب درصدد نشان دادن توانمندی و ابتکارات خود هستیم و می خواهیم بگوییم توانایی ما بیش از آن چیزی است که دشمنان می دانند و صرفا در این رزمایش بخشی از دستاوردهای خود را نشان دادیم. به واسطه این گونه دستاوردها نشان می دهیم صرفا در چارچوب کلاسیک، کارمان را دنبال نمی کنیم، همان طور که در هشت سال دفاع مقدس هم رزمندگان ما چنین ابتکاراتی را دنبال کرده و بسیار موفق بودند.

به همین دلایل نیز باید همیشه دشمن را در وضعیت مبهمی قرار دهیم و نباید در جریان کامل دستاوردها و نحوه واکنش ما قرار گیرد.