آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۲۸
فرهنگ
۹
واقعه

21 مرداد سالروز اعدام میرزارضا کرمانی به جرم قتل ناصرالدین شاه قاجار

روز اعدام قاتل شاه خوش اشتها

آن گونه که در تاریخ آمده هنگامی که میرزارضا را دار زدند، سربازان به شدت طبل می زدند و طبل نوازی در تمام مدت اجرای مراسم اعدام ادامه داشت. جسد تمام روز چهارشنبه و تا پنجشنبه موقع تاریک شدن هوا همچنان آویخته بود. در ساعت 9 شب جسد را از دار پایین آورده و به گورستان حسن آباد (که بعدها ایستگاه آتش نشانی در محل آن ساخته شد) بردند و دفن کردند...

 نام میرزارضا کرمانی با نام ناصرالدین شاه گره خورده است. در میان شاهان قاجار تردیدی نیست که باید ناصرالدین شاه را سالم ترین و سرخوش ترین آنها دانست. گفته می شود ناصرالدین شاه از قوای جسمانی و سلامت بدنی بسیار مطلوبی برخوردار بوده و اگر توسط گلوله میرزارضا کرمانی کشته نمی شد تا چند دهه دیگر می توانست با سلامت کامل پادشاهی کند.

عین السلطنه درباره سبک زندگی جالب ناصرالدین شاه در جلد اول روزنامه خاطراتش می نویسد: «همه چیز را داخل هم میل می فرمودند و از تداخل ابدا اجتناب نمی کردند. الان ناهار میل فرموده بودند نیم ساعت دیگر هندوانه، بستنی، خربزه می خوردند. مزاج شاه حکایت غریبی است. ظن اغلب مردم و غالب اطباء است که هرآینه به شاه گلوله نزده بودند 30 سال بلکه 40 سال تمام به همین قوت مزاج باقی می ماندند. از وقت تیرخوردن تا ساعت 3 از شب رفته بدن گرم بود و خون می آمد. خود این دلیلی واضح است که این بنیه و مزاج یقینا تا 40 سال دیگر تحلیل نمی رفت و باقی بود. سواری زیاد می فرمودند. راه خیلی می رفتند. لباس خز و سنجاب در تمام سال بر تن می فرمودند. زمستان نزدیک آتش و اتاق گرم هرگز نمی نشستند اما قریب 20-15 تکه لباس روی هم می پوشیدند، از پیراهن های کلک و ترمه و پوست و... . قوای شاه ابدا با روز جوانی فرقی نکرده بود. هیچ پادشاهی و هیچ سلطانی از اول دنیا تاکنون به مثل او عیشی و راحتی نکرد. یک ساعت راحتی و سلامت مزاج او با تمام عمر خسروپرویز و هارون الرشید و مامون برابر بود».

منبع: روزنامه خاطرات عین السلطنه، جلد اول، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، ص 946