آرشیو دوشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۵
فرهنگ
۹

کاغذ اخبار

داریوش ارجمند نخستین روایتگر «علمدار» شد

داریوش ارجمند، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در نخستین اجرای موسیقی نمایش علمدار به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی حسین پارسایی نقش آفرینی می کند. موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» ساخته پوریا خادم، به رهبری بردیا کیارس در سوگ و رثای سردار مهر و ماه حضرت عباس (ع) با اهداف خیرخواهانه و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای دهه سوم محرم به همت بنیاد فرهنگی- هنری رودکی در تالار وحدت اجرا می شود./ جام جم دیلی

سالار عقیلی و کیوان ساکت در «بی تو»

کیوان ساکت ، نوازنده و آهنگساز از انتشار قطعه «بی تو» با خوانندگی سالار عقیلی خبر داد و آن را به همه بزرگان موسیقی ایران تقدیم کرد. ساکت درباره تقدیم قطعه «بی تو» به همه بزرگان موسیقی ایران گفت: در مشورت با ترانه سرای این قطعه به این نظر رسیدیم که باید آن را به همه بزرگانی تقدیم کنیم که پایه های موسیقی ملی ما را شکل داده اند. گرچه بسیاری از آنها امروز در میان ما نیستند اما آثارشان هست و مردم آنها را می شنوند و لذت می برند.

این نوازنده و آهنگساز ادامه داد: قطعاتی که موسیقیدانان برجسته ایرانی ساخته اند آرام بخش جان های خسته ما از 100 سال پیش تاکنون است و قطعه «بی تو» به پاس تلاش ها و زحمات شان به هنرمندان راستین موسیقی تقدیم می شود؛ اقدامی که پیش از این در عرصه موسیقی صورت نگرفته بود.

ساکت در پاسخ به این که در آهنگسازی این قطعه برای تقدیم به بزرگان موسیقی به کدام یک از آنها توجه بیشتری داشته است، گفت: در زمان آهنگسازی به علینقی وزیری و دو شاگرد برجسته اش ابوالحسن صبا و روح الله خالقی بیشتر فکر می کردم. هر یک از این عزیزان ستون های استوار و بزرگی برای هنر موسیقی محسوب می شوند. استاد وزیری با مدون کردن تئوری موسیقی ایران و تاسیس مدرسه موسیقی نقش مهمی در نگاه داشت این هنر داشته است. استاد صبا با جمع آوری بخشی از موسیقی مناطق شمال در حفظ این موسیقی و گنجینه موسیقی فولکلور تلاش زیادی کرد. استاد خالقی با نوشتن آهنگ هایی که بعد از چند دهه هنوز طراوت خود را حفظ کرده و از ماندگارترین آثار هستند رشد فزاینده موسیقی ایران را سبب شد و شاگردان زیادی که در مکتب این بزرگان تربیت شدند، همه از تاثیرات علم و دانش و هنرشان هستند.