آرشیو دوشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۶۲
صفحه آخر (جهان)
۱۲

اظهارات بی سابقه اردوغان درباره نقش آمریکا در 2 کودتای ترکیه

سرویس خارجی: رئیس جمهور ترکیه، در اظهاراتی آمریکا را عامل پشت پرده کودتاهای 1980 و 2016 ترکیه خواند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، روز شنبه و در چهلمین سالروز کودتای نظامی 12 سپتامبر 1980 (21 شهریور 1359) ترکیه در همایشی در جزیره «یاسی آدا» که جزیره دموکراسی و آزادی ها نام گذاری شده است، گفت، هیچ یک از کودتاهای نظامی در ترکیه قانونی، ملی و مشروع نبوده است. ما هیچ قدرتی را بالاتر از قدرت مردم نداریم. او همچنین در سخنانی بی سابقه یا لااقل کم سابقه افزود: «هنگامی که خبر کودتای نظامی به واشنگتن رسید، برخی ها گفته بودند، بچه های ما باز هم موفق شدند. این سخنان نشانه چهره تاریکی بود که در پشت پرده کودتای نظامی 12 سپتامبر قرار داشت. بی تردید شب کودتای 15 ژوئیه 2016 (25 تیر 1395) نیز برخی ها منتظر بودند همان سخنان را تکرار کنند».

اردوغان سپس با متهم کردن سران کودتای نظامی 12 سپتامبر به تلاش برای نابود کردن دستاوردهای ملی و بومی کشورش گفت که امروز این موضوع را بهتر درک می کنیم که هدف آن اقدامات هموار کردن راه برای شبکه «فتو» (فتح الله گولن، رهبر اسلامگرایان سنی ترکیه و مقیم آمریکا) بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او گفت که شب کودتای نافرجام 2016 این موضوع به خوبی دیده شد که هنگامی که مردم بپا می خیزند، سلاح‎ ها، توپخانه، و رسانه های کودتاگران و حمایت بین المللی از کودتا به هیچ دردی نمی خورد.

گفتنی است، پذیرش این اظهارات اردوغان سخت نیست. گرچه او مدرکی ارائه نداده، اما در دوره معاصر ما کودتاهای فراوانی می شناسیم که یا آمریکا به راه انداخته و یا نقش روشنی در آن داشته است (همچون کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت مشروع دکتر مصدق در ایران یا موارد مکرر کودتا در آمریکای لاتین)، مرور این کودتاهای مشابه پذیرش ادعای اردوغان را آسان می کند.

البته این که اردوغان علاقه دارد، تا اذهان مردم ترکیه را از مسائل داخلی این کشور منحرف کند مسئله دیگری است. تقریبا 2 سال است ترکیه در بحران اقتصادی و ارزی به سر می برد، ارزش لیر ترکیه مدتی است که در سقوط آزادی دائما کاسته می شود، بیکاری ماه هاست که گریبان مردم این کشور را می فشرد و همه گیری کرونا بیش از همه به حوزه گردشگری آسیب رسانده که یکی از صنایع پردرآمد ترکیه محسوب می شود، اما اردوغان در رویای باز سازی خلافت موهوم عثمانی است.