آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹، شماره ۵۷۷۰
رسانه: رادیو و تلویزیون
۶
یادداشت

تولید انیمیشن از ادبیات عامیانه برای اولین بار

محمد میرکیانی

بیش از دو سال و نیم یعنی از بهمن 84 تا شهریور 87 مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه یک بودم. از همان ابتدای ورودم به این شبکه حس و حالم خوب بود و شروع به طراحی برنامه های کودک کردم. سریال صیام و تیام را تولید کردیم و برای اولین بار، پویانمایی از ادبیات عامیانه در این شبکه با نام «قصه های ما مثل شد» ساخته شد و دو سال بعد از ساخت این انیمیشن، شکرستان تولید شد.

در این مدت اتفاقات خیلی خوبی رخ داد و بعد گروه کودک شبکه یک همان سال 87 به گروه کودک شبکه دو منتقل و من هم به مدیریت گروه کودک شبکه دو منصوب شدم. اما اتفاقات خیلی خوبی در همین مدت در شبکه یک رقم خورد. از جمله این که گروه کودک شبکه یک به مناسبت سال جهانی مولانا برنامه حکایت نی را تولید کرد که طراح آن خودم بودم و نویسندگی به عهده میثاق امیر فجر بود. برنامه آستانه هم ویژه نوجوان طراحی شد که با اقبال نوجوانان روبه رو شده بود. در مجموع شبکه یک با توجه به جایگاه فرهنگی اش، تلاش کرده در حوزه آداب و رسوم ارتباط گسترده ای با استان ها داشته باشد و برنامه های متنوعی بسازد و این اتفاق هم در گروه کودک رخ داده بود. همچنین مسابقه زنده تلفنی ماه و مهر را در همان مقطع زمانی تولید کردیم و ویژه خردسال برنامه خاله شادونه طراحی شد که بعد این برنامه به شبکه دو منتقل شد. در برنامه عمو پورنگ هم شخصیت آقاجون سلیمان را اضافه کردیم که این تنوع هم مورد توجه بچه ها قرار گرفت. در مجموع تلاش کردیم در قالب تنوع طلبی فضای برنامه های گروه کودک و نوجوان شبکه یک را برای مخاطب جذاب تر کنیم.

با توجه به این که خودم سال هاست برای کودکان و نوجوانان کتاب های زیادی نوشته ام، در سال هایی که مدیریت گروه های کودک شبکه های مختلف سیما را به عهده داشته ام، برنامه های کودک زیادی را طراحی کرده ام. حتی در یکی از جشنواره ها از من به عنوان مدیری که بیشترین کتاب هایش  تبدیل به آثار تصویری شده است، تجلیل به عمل آمد.  ما در قالب های برنامه های جذاب باید تلاش کنیم مباحث اخلاقی و رفتاری را به زبان ساده  اما شیوا به کودکان  و نوجوانان انتقال بدهیم و این اتفاقات هم به واسطه برنامه های متنوع در شبکه یک رقم خورده است.