آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۱
اجتماعی
۸

راهکارهای کاهش ترس از کرونا در کودکان و نوجوانان

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، راهکارهایی را برای کاهش ترس کودکان و نوجوانان از کرونا توصیه کرد.

نصیره مقدم فر، در گفت وگو با مهر، درخصوص ترس از کرونا در میان کودکان، گفت: برخی کودکان ترس و اضطراب بیشتری را نسبت به همسالان خود تجربه می کنند به گونه ای که عملکرد شخصی و اجتماعی آنها مختل می شود که علت آن می تواند مربوط به ویژگی های شخصیتی و عوامل ژنتیکی و یا سبک فرزند پروری والدین و نحوه رفتار والدین در این شرایط یا فوت یکی از اقوام و اطرافیان که در اثر ابتلاء به این ویروس بوده باشد.

مقدم فر با اشاره به توصیه هایی که می توان به والدین برای کاهش ترس کودکان داشت افزود: با کودکان خود همدلی کنید. به فرزندان خود مرتبا اطمینان بدهید که بیماری کرونا به خصوص برای کودکان و نوجوانان معمولا خفیف است. همچنین به خاطر داشته باشید که نشانه های بیماری کرونا قابل درمان هستند.

وی تاکید کرد: همین طور می توانیم به کودکان یادآوری کنیم که کارهای موثر زیادی می توانیم انجام دهیم که هم خود و هم دیگران را ایمن نگه داریم و احساس کنیم که بر شرایط به وجود آمده مسلط هستیم، از جمله شست وشوی مرتب دست ها، لمس نکردن صورت و حفظ فاصله اجتماعی.

این متخصص روانشناسی ادامه داد: والدین می توانند در مورد کودکان خردسال با کشیدن نقاشی این ویروس، جست وجو در مورد اشکال مختلف ویروس و ساختن قصه و داستان هایی پیرامون این مسئله تا حدودی ترس کودکان را کاهش دهند.

مقدم فر گفت: والدین باید بدانند با توجه به اینکه فرزندان آنها از تفریحات و زندگی عادی خود محروم هستند غمگین و بی حوصله هستند، با آنها همدلی داشته وقت بیشتری را با آنها بگذرانید و اجازه دهید فرزندانتان درباره احساساتشان صحبت کنند، احساسات فرزندان خود را درک کنید و بازتاب احساسات داشته باشید.

وی اظهار داشت: داشتن تعامل مثبت با فرزندان که شامل زمان باکیفیت (یعنی زمانی که والدین به طور اختصاصی در اختیار فرزندشان قرار می دهند با او بازی می کنند یا با هم به گپ و گفت وگو می پردازند، تماس چشمی در هنگام حرف زدن، تشویق کلامی و بغل کردن) می تواند در کاهش اضطراب و تنش و بالا بردن اعتماد به نفس در فرزندان نقش بسیار موثری داشته باشد.