آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۹۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

پیروزی نامزد نزدیک به مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی

نامزد سوسیالیست ها و از افراد نزدیک به رئیس جمهور سابق بولیوی، که با کودتای آمریکایی برکنار شده بود، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

روز یکشنبه، انتخابات ریاست جمهوری بولیوی یک سال پس از انتخابات جنجالی سال گذشته، که به کودتای راست گرایان مورد حمایت آمریکا و استعفا و تبعید «اوو مورالس» تنها رئیس جمهور بومی این کشور انجامیده بود، برگزار شد. بعد از نیمه شب یکشنبه به وقت محلی نیز ، مقامات بولیوی رسما «لوئیس آرسه» نامزد حزب «جنبش به سوی سوسیالیسم و از افراد نزدیک به رئیس جمهور سابق این کشور را به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند. شبکه «تله سور» در این خصوص گزارش داد، طبق گفته مقامات بولیوی، «آرسه» موفق به کسب 52.2 درصد آراء شده است و «کارلوس مسا» رئیس جمهور اسبق این کشور و رهبر «حزب جامعه مدنی» 31.5 درصد آراء انتخاباتی را به دست آورده است.«لوئیس فرناندو کاماچو» نامزد حزب «ما به ائتلاف اعتقاد داریم»، نیز تنها 14.1 درصد از آرای انتخاباتی را به دست آورد.

«آرسه» از مردم بولیوی برای حمایت از وی و مشارکت صلح آمیز در فرایند انتخابات قدردانی کرد. به گزارش فارس، وی در سخنرانی بعد از اعلام پیروزی اش گفت: «ما دموکراسی و امید را احیا کردیم. بولیوی بار دیگر به دموکراسی گره خورده است. ما تعهد خود برای همکاری با سازمان های اجتماعی را تصدیق کردیم و می خواهیم یک دولت وحدت ملی بسازیم».بنا بر گزارش شبکه یورونیوز، پیش از این، نظرسنجی های پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری بولیوی نیز نشان داده بود که آرسه با کسب بیش از 52 درصد از آراء پیروز انتخابات است. مورالس پیش از آن گفته بود که فردای روزی که آرسه در انتخابات پیروز شود، به کشورش بازخواهد گشت.

مورالس در واکنش به پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات نوشت: اراده مردم تحمیل شد، یک پیروزی چشمگیری برای «جنبش برای سوسیالیسم» به دست آمد. جنبش سیاسی اکثریت را در هر دو مجلس خواهیم داشت. حالا ما می خواهیم عزت و آزادی را برای تمامی بولیویایی ها احیاء کنیم. نتایج کنونی انتخابات نشان می دهد که سال گذشته نیز انتخابات در این کشور سالم برگزار شده بود و این راست گرایان مورد حمایت آمریکا بودند که پس از شکست، کودتا را در این کشور کلید زده اند.