آرشیو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹، شماره ۷۴۷۳
ایران قرن
۱۵

رادیو تلویزیون چگونه به تسخیر مردم درآمد

صدای راستین ملت

درگیری ها در اطراف خیابان باب همایون برای تسخیر رادیو تا ساعت سیزده وسی دقیقه روز یکشنبه 22 بهمن1357 همچنان ادامه داشت. درگیری های دیگری نیز در اطراف خیابان جام جم در جریان بود. گروهی از نظامیان تا خیابان ولیعهد [ولیعصر] پیش آمدند و مردم را به رگبار بستند و چند بار هم مردم از پس آخرین نظامیان وفادار به سلطنت برآمدند و تا درون جام جم آنها را تعقیب کردند. ساعت دو بعدازظهر، بخش تولید و انتشارات توسط نظامیان آتش زده شد و آنگاه ماموران انتظامی و افراد نظامی که از هم پاشیده بودند ناچار به فرار شدند و سرانجام رادیو تلویزیون به تسخیر مردم مسلح درآمد.

زمانی که اخبار ساعت 2 رادیو اعلامیه بی طرفی ارتش را قرائت کرد، به یگان های مستقر در رادیو تلویزیون دستور داده شد که محل را ترک کنند. فرمانده یگان مستقر در سازمان رادیو تلویزیون دستور اجرای فرمان را داد، اما پیش از ترک محل ماموریت همبستگی خود و افراد تحت امر را با ملت اعلام کرد، درحالیکه چراغ تانک ها و اتومبیل های یگان روشن بود و عکس امام خمینی و شعارهای مختلف کارکنان اعتصابی بر بدنه تانک ها نصب شده بود، در میان شور و هیجان مردم، محل سازمان رادیو تلویزیون را ترک کردند.

فضل الله محلاتی سوار بر جیپی نظامی به همراه چند نفر از انقلابیون به جام جم رسیدند و نوار سرود «خمینی ای امام» را با خود آوردند. علی حسینی، گوینده تلویزیون، پیروزی ملت و باز پس گرفتن سازمان را اعلام کرد: «توجه بفرمایید، توجه بفرمایید، اینجا تهران است، صدای راستین ملت ایران، صدای انقلاب، امروز به همت مردانه ملت، آخرین دژهای استبداد فرو ریخت، یکی از آخرین ها رادیو بود، صدای واقعی استبداد. ملت به ما نیرو داد و راه مان را هموار کرد تا بتوانیم همچون پاره ای کوچک از پیکر عظیم مردم، صدای راستین انقلاب را به گوش ها برسانیم.» قرائت این متن پس از پخش سرود ملی «ای ایران ای مرز پرگهر» پایان بخش 99 روز اعتصاب کارکنان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران بود.