آرشیو سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹، شماره ۷۵۱۷
صفحه آخر
۲۰

25 آذر

به نام تاریخ

تولدها

25 آذر را روز پژوهش نام گذاری کرده اند. حال در روز پژوهش نگاهی داریم به هنرمندانی که به دنیا آمده اند یا این دنیا را ترک کرده اند.

کیومرث پوراحمد: کارگردان ایرانی سال 1328 در چنین روزی به دنیا آمد. کیومرث پوراحمد کارش را سال 1353 به عنوان دستیار در سریال تلویزیونی «آتش بدون دود» به صورت حرفه ای آغاز کرد. «قصه خیابان دراز» نخستین فیلمی بود که با فیلمنامه ای از او در سال 1357 ساخته شد و سه سال بعد فیلم «تابستان سال آینده» را ساخت. «باران»، «تاتوره»، «بی بی چلچله»، «آلبوم تمبر»، «شکوه زندگی»، «گاویار»، «لنگرگاه» و «شکار خاموش» هم فیلم های بعدی او بودند. اما آنچه که باعث شهرت پوراحمد شد سریال «قصه های مجید» بود که سال های 1369 و 1370 ساخته و پخش شد. پس از آن پوراحمد فیلم های «شرم»، «صبح روز بعد»، «سفرنامه شیراز» و «نان و شعر» را هم براساس همان «قصه های مجید» ساخت. «به خاطر هانیه» و «خواهران غریب» فیلم های مطرح او بودند که برای خواهران غریب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم فجر و جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم پنانگ گرفت. «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «گل یخ»، «نوک برج»، «50 قدم آخر»، «کفش هایم کو»، «تیغ و ترمه» و سریال های «سرنخ» و «پرانتز باز» دیگر آثار پوراحمد در این سال ها بوده اند.

بهرام شاه محمدلو: آقای حکایتی امروز 70 ساله می شود. بهرام شاه محمدلو کارش را با تئاتر آغاز کرد و از سال 1347 در تله تئاتر های «داش آکل»، «زورق سرگردان» «مرگ پیشه ور»، «خانه ام ابری است» و «شهر کوچک ما» بازی کرد. او یکی از تشکیل دهندگان اولین گروه مرکز حرفه ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1350 بود و نمایش های «خورشید خانوم آفتاب کن»، «شاپرک خانوم» و «حادثه در شهر عروسک ها»، «گالیگولا» و «آریا داکاپو» با کارگردانی او روی صحنه رفتند. «زیر گنبد کبود» که باعث شد شاه محمدلو به عنوان آقای حکایتی شناخته شود سال 1366 برای برنامه کودک شبکه یک ساخته شد و او تهیه کننده، کارگردان و مجری این برنامه بود. سریال های «عطر گل یاس»، «آرایشگاه زیبا»، «آپارتمان»، «محله به محله»، «داستان های نوروز»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» و «کتاب فروشی هدهد» و نمایش های «افرا»، «آخرین گودو»، «هملت شازده کوچولوی دانمارک» و «دو لیتر در دو لیتر صلح» از دیگر آثار او به عنوان بازیگر هستند.

محمد صالح علا: شاعر و نویسنده و مجری محبوب ایران سال 1331 در چنین روزی به دنیا آمد. او کارش را از سال 1347 با قصه نویسی و قصه خوانی در رادیو آغار کرد و پس از آن نویسنده متن های برنامه ها و نمایشنامه شد. از او مجموعه شعرهای «اجازه می فرمایید گاهی خواب شما را ببینم؟»، «کاپوچینو، کیک پنیر»، «پارچه فروش عاشق»، «حیف! حوصله ام پیر شده» و مجموعه داستان «لایف ایز شورت» منتشر شده است. او در فیلم های «تیغ و ابریشم»، «پنجره»، «دستمزد»، «گرگ های گرسنه»، «دادستان»، «پادزهر»، «عقرب»، «شوکران»، «مثلث آبی» و «دوستان» هم به عنوان بازیگر حضور داشته است.

    الکساندر گوستاو ایفل معمار برج ایفل، ناهید مسلمی بازیگر، شهرام خدایی کارگردان، محسن شاه ابراهیمی طراح صحنه و لباس، لیو اولمان بازیگر و کارگردان نروژی، ماکس لندر کمدین فرانسوی، مزدک پنجه ای شاعر، غلامرضا بروسان شاعر، بکتاش آبتین شاعر، فیروزه خلیلی یزدی داستان نویس، بهزاد خواجات شاعر، رسول رخشا شاعر، شهلا رستاخیز شاعر، بهزاد زرین پور شاعر، محمدحسن شایانی داستان نویس، مهناز یوسفی شاعر، آدام برودی بازیگر امریکایی و میشله داکری بازیگر انگلیسی هم متولد امروز هستند.

 
درگذشت ها

نصرالله زرین پنجه: نوازنده تار و آهنگساز مطرح ایران سال 1360 در چنین روزی درگذشت. نصرالله زرین پنجه متولد 1285 بود و از 13 سالگی نواختن تار را از برادر درویش خان یاد گرفت. او با تشویق های روح الله خالقی با تدریس تار در هنرستان موسیقی ملی و نوشتن کتاب های مقدمانی تار و سه تار نقش مهمی در آموزش این ساز داشت. زرین پنجه سال ها با رادیو همکاری می کرد و آهنگ های بسیاری ساخت که توسط خوانندگان مختلف و مطرح آن زمان اجرا شدند. از نصرالله زرین پنجه 50 آهنگ به جا مانده و تمرین های ابوعطا، بیات ترک، چهارگاه و بیات اصفهان او در کتاب سوم تار و سه تار هنرستان توسط حسین علیزاده منتشر شده اند.

جون فونتین: بازیگر امریکایی که با بازی در فیلم هایی مانند «ربه کا» و «جین ایر» شناخته می شود سال 2013 در چنین روزی درگذشت. جون فونتین متولد 1917 و خواهر اولیوا دی هاویلند بود که با نقش ملانی در فیلم «برباد رفته» به شهرت رسید. خودش در اوایل دهه 40 میلادی با بازی در فیلم «ربه کا» آلفرد هیچکاک مشهور و برایش نامزد اسکار شد و این جایزه را یک سال بعد با بازی در «سوءظن» اثر آلفرد هیچکاک به دست آورد. «دختر وفادار»، «جین ایر»، «ماجرای سپتامبر»، «آیوانهو» و «جزیره ای در خورشید» دیگر فیلم های مطرح فونتین بودند.

   والت دیزنی کارتونیست مشهور امریکایی، بلیک ادواردز کارگردان امریکایی و پرویز منصوری مدرس موسیقی هم در چنین روزی درگذشتند.