آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، شماره ۷۶۴۴
فرهنگی
۱۹
دیوار چهارم

چند نکته درباره نمایشنامه «در مجلس تشرف تهران»

روایتی غیرشعاری و شاعرانه از امام خمینی (ره)

گردآورنده: رضا وطن خواه

امام خمینی(ره) چه در بعد حقیقی و چه در بعد حقوقی به عنوان یک روحانی مرجع تقلید و رهبر انقلاب در تاریخ معاصر کشورمان دارای ویژگی ها، صفات و برجستگی های مختلف و متعددی است که متاسفانه در جامعه فرهنگی - هنری آن گونه که شایسته و بایسته این شخصیت بزرگ است چندان کاری درباره شان صورت نگرفته است. توجه به مقام امام خمینی(ره) به عنوان یک اسطوره در دسترس از جمله امتیازات خاصی به حساب می آید که در هر سرزمینی یافت نمی شود و بی شک کشور ما از این حیث از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مهم تلنگری است بر متولیان حوزه فرهنگ جامعه تا با ارائه راه حل های اساسی و به دور از کلیشه در مسیر معرفی و آشنا کردن عموم جامعه بویژه نسل جوان با سبک زندگی، تفکرات، ایدئولوژی و... امام کوشا باشند. سال 1398 و بعد از توصیه ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای تولید آثاری با محوریت زندگی سیاسی و خانوادگی امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حوزه هنری تولید و نگارش اثری تئاتری باعنوان «در مجلس تشرف تهران» را در دستورکار قرار داد. این نمایشنامه در نهایت به دست تیمی سه نفره از نمایشنامه نویسان ایران به سرپرستی ایوب آقاخانی نوشته شده و قرار است توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شود. «در مجلس تشرف تهران» در واقع فرازهای مهم انقلاب اسلامی و زندگی سیاسی و خانوادگی امام خمینی(ره) قبل و بعد از تبعید به خارج از کشور، دوران طلایی حضورشان در نجف و بعد نوفل لوشاتو و انقلاب اسلامی را در برمی گیرد و در نهایت روایت ها به رحلت امام(ره) ختم می شود. نمایشنامه زبان شاعرانه ای دارد و آن طور که کوروش زارعی می گوید وقتی نسخه اولیه نمایشنامه برای سیدحسن خمینی قرائت شده، بسیار مورد وثوق نوه امام قرار گرفته و از اینکه متن شعاری نیست و با زبانی شاعرانه روایت می شود تمجید کرده است. یکی از دلایلی که اجرای این اثر روی صحنه را دستخوش تعویق و تاخیر کرده بروز شرایط کرونایی در کشور است و به نظر می رسد با پایان یافتن این شرایط و عادی شدن فعالیت های فرهنگی و هنری این نمایشنامه هم روی صحنه برود.