آرشیو پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، شماره ۷۶۴۴
ایران زندگی
۵

رئیس سازمان حج و زیارت: هنوز سهمیه حج اعلام نشده است

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون سهمیه حج تمتع سال 1400 از سوی وزارت حج و عمره عربستان اعلام نشده است، گفت: هرگونه گمانه زنی در این زمینه تا اعلام رسمی طرف عربستانی صحت ندارد.

به گزارش ایرنا، علی رضا رشیدیان درباره احتمال برگزاری حج تمتع 1400 اظهار کرد: حج تمتع به عنوان یکی از شعائر دینی به شمار می آید و ما به عنوان خدمتگزار ضیوف الرحمان وظیفه پیگیری برای تحقق این فریضه را داریم و تمامی امور جهت حضور حجاج از اقصی نقاط جهان اسلام به سرزمین وحی منوط به ایجاد ظرفیت و زمینه سازی توسط کشور عربستان است.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا و عدم دسترسی کشورها به واکسن با تصمیم کشور میزبان، مراسم حج سال گذشته فقط محدود به حجاج عربستانی و خارجی های مقیم این کشور برگزار شد، افزود: در سال جاری به دلیل تحولات مربوط به دستیابی به واکسن کرونا، وزارت بهداشت عربستان شرایطی را برای حج 1400 پیشنهاد کرده است. بر اساس تصمیم اتخاذ شده قرار است که حج امسال با حضور 60 هزار نفر از حجاج برگزار شود و شرایطی نیز برای حضور زائران اعلام شده است.رئیس سازمان حج و زیارت، عدم داشتن بیماری زمینه ای، میانگین سنی بین 18 تا 60 سال برای زائران، تزریق دو دوز واکسن، دریافت تست کرونا 72 ساعت قبل از اعزام و مانند آن را از جمله شرایط اعلام شده برشمرد و افزود: داشتن مجوز اینترنتی برای ورود به حرمین و انجام طواف هم تدارک شده و امیدواریم شرایط دقیق و کامل تر به همراه تعیین سهمیه کشورها هر چه زودتر اعلام شود.

وی گفت: شرایط امسال به گونه ای است که نه تنها هنوز قراردادها منعقد نشده بلکه سهمیه کشورها نیز تخصیص نیافته و امیدواریم هرچه زودتر این مهم روشن شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در باره چگونگی تعیین اولویت اعزام در حج امسال با وجود74 هزار نفری که از سال گذشته نام نویسی کرده اند، گفت: نخست اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت عربستان مطرح است؛ در مرحله بعد کسانی مشمول تشرف می شوند که اولویت فیش آنها جلوتر است تا رقم تخصیصی محقق شود. البته هرکس که در نوبت تشرف قرار گیرد اما توانایی یا تمایل به اعزام در حج 1400 را نداشته باشد نیز می تواند نوبت خود را برای سنوات آتی حفظ کند.