آرشیو سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰، شماره ۶۰۷۴
زندگی: ایران
۱۶
میراث

آغاز مرمت بناهای تاریخی سمنان

سفر رئیس جمهور به سمنان تا اینجای کار برای میراث فرهنگی استان دستاوردهای خوبی به همراه داشته است. مهم تر اینکه برخلاف سفر روسا و وزرای قبلی که سفرشان همراه با وعده هایی با سرانجام و بی سرانجام بود، هنوز چند روز از سفر ابراهیم رئیسی به سمنان و دستور وزیر میراث فرهنگی مبنی بر رسیدگی به آثار و بناهای میراثی نگذشته که این مهم در حال تحقق است. دراین خصوص حمیدرضا دوست محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان از مرمت و سامان دهی کاروانسرای شاه عباسی سمنان با فاصله کمتر از یک روز پس از دستور وزیر میراث فرهنگی خبر داده و می گوید: وزیر میراث فرهنگی 13آبان در بازدید از کاروانسرای شاه عباسی سمنان، دستور تخریب دیوار مانع و مزاحم رویت کاروانسرای تاریخی این شهر را صادر کرده بود.

کاروانسرای شاه عباسی واقع در میدان سعدی در مرکز شهر سمنان در سال های گذشته به عنوان زندان سمنان استفاده می شد و از سال قبل زندان سمنان به خارج از شهر منتقل شد و 2بهمن99 رئیس وقت قوه قضاییه در سفر به استان سمنان حکم آزادی این کاروانسرا و واگذاری آن را به شهرداری سمنان صادر کرد.

کاروانسرای تاریخی سمنان به عنوان یکی از 999کاروانسرای ساخته شده در دوران شاه عباس صفوی در شهر سمنان قرار دارد و دارای 400سال قدمت است که سال1352 به ثبت ملی رسید.

همزمان عملیات نجات بخشی و سامان دهی تپه تاریخی چال خندق سمنان نیز در حال اجرایی شدن است. تپه چال خندق شاهجوق مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است.