آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۳۷
صفحه آخر
۲۴
پیشنهاد

ادای دینی به نقش پررنگ زنان در هنر ایران

تارا بهبهانی (نقاش)

«زمان های بی بازگشت» از همان لحظات و زمان هایی است که دیگر به دستمان نمی آید. پنجمین نمایشگاه من با عنوان «زمان های بی بازگشت» شامل 18 اثر نقاشی تابلوی رنگ روغن است که در گالری گلستان 27 خرداد ماه افتتاح شد. نمایشگاهی که بیانگر همان زمان های از دست رفته ای است که دیگر تکرار نمی شود. همه ما آدم ها پر از زمان هایی هستیم که قدر آنها را خوب ندانسته ایم و از دستشان داده ایم. معمولا غم ها، شادی ها، صبوری ها و ایستادگی ها همه در زندگیمان اتفاق می افتد و خاطرات ما را می سازد.

سال هاست که در نقوش کاشی ها، فرم ها و هنر گذشته ایران مطالعه می کنم و سعی کردم یک بازنمایی متناسب با دوران حال که در آن زندگی می کنیم از آن هنر به تصویر بکشم.آنچه که مسلم است آن تعریفی که از کاشی کاری و اسلیمی ها و آن سلیقه معماری گذشته که در هنر امروز به جا مانده، اکنون با معیارهای طراحی و چیدمان خانه ها هماهنگی ندارد و شاید جذاب نباشد.

من سعی کردم یک بازنمایی از هنر گذشته داشته باشم و آن را با سلیقه مخاطب امروز همسو کنم.زنان، سازها و اسب ها فرم هایی هستند که در نقوش کاشی های نقاشی های من حل شده اند و زمان های بی بازگشت را برای تماشاچی یادآوری می کنند.

در این نمایشگاه فرم های تابلوهای من بیشتر شش ضلعی است و کاشی کاری دوران گذشته را می کند تداعی. تلالو کاشی ها و درخشندگی و نور آنها در ذهن مخاطب از نکات حائز ز اهمیت برای من در خلق این آثار بوده است. آنچه مسلم است تاریخ ما همیشه نسبت به زنان بی توجه بوده و صبوری ها و شکیبایی ها و هنر آنها در اسناد تاریخ نادیده گرفته شده است. این رجعت دوباره به هنر تاریخی ما و حضور زنان در نقاشی های من شاید ادای دینی باشد به حضور پررنگ آنها در تمامی دوران ها. در این روزگار که بعضا شاهد اتفاقات ناگوار هستیم شاید دیدن نمایشگاه زمان های بی بازگشت با فرم های رنگین و تصاویری مملو از خاطرات گذشته لحظات زیبایی برای مخاطب بسازد.

نمایشگاه «زمان های بی بازگشت»

از 27 خرداد تا 8 تیرماه

در گالری گلستان