آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۷۹۳۷
سیاسی
۵
خبر

سفر قریب الوقوع لاوروف به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود گفت: جمهوری اسلامی ایران مجددا جایگاه خودش را به عنوان هاب ترانزیتی منطقه به دست می آورد. اولین انتقال محموله قزاقستان از طریق ریل و از مسیر ایران با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی، عملیاتی شده و کانتینر کالاها از قزاقستان می توانند از مسیر ریلی منتقل شوند. از طرف دیگر در کریدور شمال - جنوب با برخی اقدامات انجام شده، اولین محموله ها به صورت کانتینری و ترکیبی از طریق دریا منتقل شده است. مسیر شمال - جنوب و مسیر شرق - غرب و مسیرهای جاده ای دیگر در حال فعال سازی است  یا فعال شده اند.

به گزارش فارس، خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این موارد در سفرهایی که انجام می شود، برخی به امضای قرارداد منجر می شود و برخی در دست پیگیری است. در سفر رئیس جمهور قزاقستان متعاقب سفر رئیس جمهور ترکمنستان و همچنین رئیس جمهور تاجیکستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه ای را تکمیل کنیم، چه در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اکو و شانگهای. الان هدفگذاری برای ارتقای روابط با قزاقستان از نیم میلیارد دلار کنونی به سه میلیارد دلار است که افزایش قابل توجهی است و پویایی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای می طلبد و این موارد ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در آخر هفته خبر داد و گفت: آخر هفته میزبان آقای لاوروف خواهیم بود تا بتوانیم همکاری ها را با منطقه اوراسیا و قفقاز گسترش دهیم.