آرشیو سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۲
حوادث
۱۹
نظمیه

انهدام 26 باند کلاهبرداری رایانه ای

26 پرونده مربوط به مجرمان حرفه ای فعال در زمینه کلاهبرداری رایانه ای در بستر بازارهای آنلاین، شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی، طی یک ماه گذشته در کشور کشف شد.

به گزارش جام جم، سرهنگ مصطفی نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتای فراجا در تشریح این خبر اظهار کرد: همزمان با دریافت پرونده های متعدد در یکی از استان های شمالی کشور با موضوع کلاهبرداری در قالب درج آگهی های جعلی سایت های آگهی محور، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. متهمان پرونده با درج و انتشار آگهی های جعلی؛ کار در منزل، بسته بندی، محصولات آرایشی و بهداشتی، فروش املاک و غیره اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کردند.وی ادامه داد: با بررسی های تخصصی و اقدامات فنی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا، درنهایت متهمان اصلی پرونده در یکی از استان های شمال شرق کشور شناسایی و پس از دریافت مجوزهای قضایی دستگیر شدند. متهمان در بازجویی ها به کلاهبرداری اعتراف کردند و در بررسی مخفیگاه شان، ادله مرتبط با پرونده شامل 14 عدد سیمکارت، 63 عدد کارت بانکی و سه دستگاه تلفن همراه هوشمند کشف شد و در بررسی تجهیزات رایانه ای و هوشمند ایشان تعداد قریب به 500 فقره سابقه تماس شهروندان به دست آمد.

نوروزی با بیان این که تعداد پرونده های متشکله در این خصوص تاکنون 180 فقره با ارزش ریالی بالغ بر 20 میلیارد ریال بوده است، افزود: براساس اقدامات فنی و تخصصی صورت گرفته از سوی واحدهای پلیس فتای استان ها، طی یک ماه اخیر تعداد 26 فقره باند و مجرم حرفه ای فعال در زمینه کلاهبرداری رایانه ای در بستر بازارهای آنلاین، شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی با ارزش ریالی بیش از 607 میلیارد ریال شناسایی و متلاشی شدند. در این رابطه 44 نفر در بازداشت به سر می برند.