آرشیو چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۴۳
دانش
۱۵
نمایه

پادکست ها, رسانه های جمعی تازه وارد

عسل اخویان طهرانی
منبع: موسسه رویترز، گزارش اخبار دیجیتال

در چند سال گذشته، پادکست ها به عنوان شکل جدیدی از محتوای صوتی برای عرضه به مخاطبان بین المللی گسترده ظاهر شده اند. پادکست ها که به ویژه در میان مخاطبان جوان تر که با فضای دیجیتال بیشتر آشنا هستند محبوب تر است، راهکار مناسبی برای تولید محتوای صوتی طولانی تر مانند مصاحبه و گفت وگوهایی هستند که قرار است به طور عمیق تری به موضوعی خاص و تخصصی بپردازد. این در حالی است که معمولا محتواهای رادیویی موضوعات عمومی تر و ساده تری را برای مخاطبان عام تر پوشش می دهند. 

براساس آخرین گزارش اخبار دیجیتال موسسه رویترز، به طور متوسط 34 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی از 20 کشور در سراسر جهان به یک پادکست در ماه قبل از نظرسنجی گوش داده بودند. نمودار بالا نشان می دهد که بزرگ ترین علاقه مندان پادکست در کدام کشورها زندگی می کنند به عبارت دیگر پادکست گوش دادن در کدام کشورها محبوب تر است.

از سال 2019، اقبال به پادکست در تمام کشورها افزایش داشته که البته در میان آنها سوئد، به عنوان زادگاه اپلیکیشن اسپاتیفای که یکی از پادگیرهای شناخته شده برای دسترسی به پادکست های مختلف است، صدرنشین است. 

نکته جالبی که در بررسی موسسه رویترز آمده است این است که همه گیری کرونا در ابتدا تاثیری منفی بر رشد محبوبیت پادکست ها داشته است؛ زیرا در بسیاری از کشورها افراد دورکار شده بودند یا به صورت آنلاین تحصیل می کردند و به همین خاطر مسیر رفت وآمدی در طول روز نداشتند که بخواهند به پادکست گوش کنند. با این حال، رشد پادکست ها در سال جاری از سر گرفته شده است و آن را یک قدم به تبدیل شدن به رسانه ای جمعی واقعی نزدیک تر کرده است.