آرشیو دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۵۳
ورزش
۴

روز شمار

4 جولای 1954 کامبک تاریخی ژرمن ها

68  سال پیش در این روز، ورزشگاه وانکدورف سوئیس میزبان یکی از جذاب ترین فینال های تاریخ جام جهانی بود؛ آلمان غربی مقابل مجارستان. جالب آن که این دو تیم در مرحله گروهی همان تورنمنت با هم روبه رو شده بودند که نتیجه آن، هنوز هم عجیب ترین نتیجه تمام ادوار جام جهانی است. باور کنید یا نه؛ مجارستان در مرحله گروهی 8 بر 3 آلمان را در هم کوبید. به همین خاطر وقتی در فینال، مجارها در همان 8 دقیقه نخست 2 گل به آلمان زدند، همه گفتند یک پیروزی پرگل دیگر در انتظار پوشکاش کاپیتان و یارانش است اما ژرمن ها با یک کامبک رویایی، پایانی دراماتیک برای فینال جام جهانی 1954 رقم زدند. آلمان غربی 3 بر 2 مجارستان را برد و برای نخستین بار قهرمان جام جهانی شد.

4 جولای 2004 قهرمانان عجیب یونان

یکی از سکانس های به یادماندنی از رقابت های یورو بی شک قهرمانی شگفت انگیز یونان در سال 2004 است. 18سال پیش در چنین روزی، تیم ملی یونان در عین شگفتی جام قهرمانی یورو را بالای سر برد. در آن بازی ها هیچ کسی برای یونان شانس قهرمانی قائل نبود اما شاگردان اتوره هاگل با پیروزی مقابل پرتغال و تساوی مقابل اسپانیا از مرحله گروهی صعود کردند، در ادامه با حذف تیم های فرانسه و جمهوری چک فینالیست شدند و در بازی نهایی هم با تک گل آنجلوس کاریستیاس پرتغال را شکست دادند و قهرمان اروپا شدند. هواداران یونان تا ابد 4 جولای 2004 را فراموش نخواهند کرد.

4 جولای 2006 شب لاجوردی وست فالن

تیم منسجم و یکدست مارچلو لیپی در جام جهانی 2006 از آن تیم هایی است که تا همیشه در خاطر فوتبالدوستان باقی خواهد ماند. امروز سالگرد پیروزی 2 بر صفر ایتالیا مقابل آلمان در نیمه نهایی آن جام است. شادی گل گروسو و آن گل زیبا از دل پیرو، شبی دراماتیک را برای هواداران آتزوری رقم زد. شبی که آلمان در وست فالن دورتموند گریست و ایتالیا تا صبح نخوابید. لاجوردی پوشان بعد از شکست آلمان، در فینال جام جهانی 2006 فرانسه را هم شکست دادند و برای چهارمین بار قهرمان جهان شدند. بعد از آن قهرمان لاجوردی پوشان دیگر خاطره خوشی در جام های جهانی نداشتند. آنها در دو جام جهانی 2010 و 2014 در مرحله گروهی حذف شدند و دو بار هم از صعود به جام جهانی باز ماندند.