آرشیو سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱، شماره ۶۲۶۳
سلامت
۱۴
روانشکافی

روزهای پس از کنکور

دکتر مهرنوش دارینی (روان شناس)

یکی از امتحاناتی که سرنوشت تحصیلی، شغلی و آینده دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد، کنکور است. دانش آموزانی که تلاش بسیار و زمان زیادی را صرف کرده اند تا امتحان کنکور خود را سپری کنند، امیدوار هستند پس از امتحان به آرامش برسند و خیال شان آسوده شود. یکی از موضوعاتی که پس از کنکور بروز می کند، بی تفاوتی و خستگی روانی دانش آموزان است و با این که تصمیم دارند مدتی را استراحت کنند اما احساس سردرگمی دارند و گاها تحت فشار مجدد خانواده ها قرار می گیرندتا فعالیت هدفمند دیگری را شروع کنند که این موضوع باعث ایجاد ناراحتی و دلخوری بین دانش آموز و والدین می شود.

عده ای از دانش آموزان اهمیتی به کنکور نمی دهند و نتیجه این امتحان نیز برای آنها شاخص مهمی در انتخاب ها و مسیر آینده نیست. بنابراین آنها با بی قراری و نگرانی ناشی از کنکور سروکار ندارند. اما آن دسته از دانش آموزان که آینده و مسیر زندگی خود را در گرو نتیجه کنکور می دانند، همچنان پس از کنکور، درگیر ناآرامی هستند و خانواده ها نیز ممکن است به این نگرانی دامن بزنند.

جملات تهدیدی والدین و خط و نشان کشیدن برای نتیجه کنکور یا سرزنش برای برخی روزهایی که دانش آموز به هر دلیلی به درستی به مطالعه نپرداخته است نیز باعث ایجاد استرس، بی قراری و خشم در دانش آموز می شود و باید توجه داشت که لازم است دانش آموز صرف نظر از هر تلاشی که داشته، مدتی به فعالیت های لذتبخش بپردازد و از طرف والدین خود مورد حمایت روانی قرار بگیرد. بهتر است والدین حتی فرزند خود را برای تلاش مجدد تشویق کنند و به لحاظ روانی به او نزدیک شوند تا دچار افسردگی، استرس یا اضطراب پس از کنکور نشود.

در نظر داشته باشید که رفتار والدین عامل موثری در روحیه دانش آموز است و لازم است تا روی کلمات و جملاتی که در مورد فرزند خود به کار می برید، دقت کنید.