آرشیو پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، شماره ۵۳۵۹
دیپلماسی
۳
خبر

انتقال مذاکرات تهران و ریاض از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به تداوم مذاکرات ایران و عربستان تحت نظارت بغداد گفت که این مذاکرات از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسیده است. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد الصحاف در اظهاراتی گفت که این وزارت در راستای شراکت های راهبردی متعدد و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تلاش می کند. او همچنین بر لزوم تقویت روند گفت وگوها میان طرف های مختلف منطقه ای تاکید کرده و افزود: گفت وگوهای ایرانی- سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است. عراق برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد. ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می کنیم تا امکان برگزاری نشست های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.

پیش از این عبدالرحمن الجمعه، نماینده دایم عربستان در اتحادیه عرب در حاشیه نشست این اتحادیه در کشور الجزایر در گفت وگو با شبکه الشرق گفت که ایران همسایه ماست و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن، آنچه اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی خواند، متوقف شود.

پیش تر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق در اولین نشست خبری خود گفته بود که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت وگوهای ایران و عربستان در بغداد در دوره نخست وزیری اش است. ایران و عربستان تاکنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.