آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۶۴۹۶
صفحه آخر
۲۰
چهار راه

خط باریک حقیقت

سرنوشت زندگی آدم های مختلف همیشه سوژه مناسبی برای نویسندگان بوده تا با دراماتیک کردن روند این زندگی، آن را قابل نمایش در سریال ها و فیلم ها کنند. اساسا روایتی مبتنی بر شخصیت واقعی افراد هم مخاطبان بیشتری در سینما و تلویزیون دارد.

بیشتر مجموعه های تلویزیونی داستان های تازه ای را روایت می کنند اما یک سریال زندگی نامه ای (بیوگرافیک) مسیر متفاوتی را در پیش می گیرد و مبتنی بر شخصیت ها و رویدادهای دنیای واقعی است. صنعت تلویزیون مشابه سینما، همواره گرایش زیادی به روایت داستان های حقیقی داشته و با افزایش محبوبیت سریال ها در سال های اخیر، تعداد آثار زندگی نامه ای تولیدشده افزایش چشمگیری داشته است. البته که تمامی اتفاقات در سینما و تلویزیون مبتنی بر واقعیت حادث شده نیست و برخی از وجوه سینمایی و تلویزیونی هم به آن اضافه شده است. حاصل بیشتر این پروژه ها دیدنی از کار درمی آیند اما برخی از آنها به دلیل دراماتیزه کردن بهتر رویدادها یا نزدیکی بیشتر به واقعیت، راضی کننده تر هستند.

تاج

مجموعه «تاج» قرار است داستان زندگی ملکه الیزابت دوم را روایت کند اما پا را فراتر می گذارد و یک برداشت پرجزئیات از زندگی شخصی پرحاشیه دیگر اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا ارائه می دهد. افزون بر این، با حضور چهره هایی همچون هارولد ویلسون و مارگارت تاچر، خطوط داستانی سیاسی هم در این سریال به چشم می خورد. البته تاج همانند دیگر آثار زندگی نامه ای، بازتابی کاملا واقعی از واقعیت به حساب نمی آید و به اعتقاد تحلیلگران، از جنبه تاریخی گاهی غلط و تحریف شده است اما به عنوان یک درام سرگرم کننده و اعتیادآور، شاید یکی از بهترین های سال های اخیر باشد. البته همه چیز مبتنی بر شایعه و دروغ نیست و اگر از رویدادهای واقعی پیرامون خانواده سلطنتی بریتانیا آگاهی دارید، با عناصر آشنایی در این سریال روبه رو خواهید شد.

نارکوها

در دورانی که سرویس استریم نتفلیکس در حال اوجگیری بود و سریال های درجه یک گران قیمت عرضه می کرد، قابل پیش بینی بود که «نارکوها» هم به اثر موفقی تبدیل شود، به ویژه پس از این که اعلام شد داستان زندگی و دستگیری یکی از بزرگ ترین قاچاقچیان تاریخ، پابلو اسکوبار را روایت می کند. این سریال زندگی نامه ای سریعا به محبوبیت جهانی رسید و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. دو فصل ابتدایی به ظهور و سقوط اسکوبار می پردازد و فصل سوم روی کارتل کالی تمرکز دارد که توسط اعضای سابق کارتل اسکوبار تاسیس شد و در برهه ای از دهه 90 میلادی، تقریبا همه بازار جهانی کوکائین را در اختیار داشت. این سریال درام-جنایی یک نسخه فرعی به نام «نارکوها: مکزیک» هم دارد که به کارتل گوادالاخارا و بنیانگذار آن، میگل آنخل فلیکس گایاردو (ملقب به پدرخوانده) می پردازد.

جنایت آمریکایی

داستان جنایت آمریکایی یک مجموعه آنتولوژی است که در هر فصل به یک قصه مشهور واقعی جنایی می پردازد. فصل اول که «مردم علیه او. جی. سیمپسون» نام دارد، محاکمه این فوتبالیست سرشناس در دهه 90 میلادی را روایت می کند که به قتل همسرش متهم شد. فصل دوم، «ترور جانی ورساچه»، داستان قتل این طراح لباس افسانه ای توسط اندرو کونانان را بازگو می کند و فصل سوم، «استیضاح»، رسوایی جنسی بیل کلینتون را در مرکز توجه قرار می دهد. داستان جنایت آمریکایی علاقه مندان به آثار جنایت واقعی و تاریخی را راضی می کند و یک برداشت پرجزئیات از لحظات کلیدی زندگی افراد دخیل در این پرونده ها ارائه می دهد. با این که برخی از لحظات سریال خشن هستند و تعدادی بی دقتی تاریخی هم در آن به چشم می خورد اما بازی خوب بازیگران، فیلمنامه پرکشش و پرتره دقیقی از که شخصیت های پیچیده ارائه می دهد، قابل تامل است.

جوخه برادران

مجموعه های زندگینامه ای متعددی پیرامون چهره های نظامی ساخته شده است اما در این میان، جوخه برادران بی تردید جایگاه ویژه ای دارد، اثری که سعی می کند تا آنجا که امکان پذیر است به حقیقت نزدیک باشد و پرتره ای دقیق از هنگ پیاده نظام پانصدوششم نیروی هوابرد ارتش آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم ارائه دهد؛ از دوران آموزش آنها در سال 1942 تا پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945. جوخه برادران با تحسین منتقدان و مخاطبان روبه رو شد و حالا از آن به عنوان یکی از بهترین مینی سریال های تاریخ نام برده می شود. جوخه برادران میان ترس های ناشی از حضور در میدان نبرد و اعمال قهرمانانه سربازان تعادل برقرار می کند و فداکاری ها و چالش های انسان هایی را که ناخواسته در جنگ گرفتار شده اند، به نمایش می گذارد. همه چیز در این سریال، سینمایی است و بالاترین کیفیت ممکن را دارد که با حضور تهیه کنندگانی همچون تام هنکس و استیون اسپیلبرگ، کمتر از این هم انتظار نمی رفت. اگر به دنبال یک سریال زندگینامه ای خوش ساخت، تفکربرانگیز و احساسی هستید، تماشای جوخه برادران ضروری است.