آرشیو یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۷۳۹
فرهنگ و هنر
۳۲

هفت هنر جهان

لغو دوباره تور «سلین دیون» به خاطر بیماری

دنیای اقتصاد : «سلین دیون»، خواننده کانادایی، تمام تورهای خودش در سال 2023 و 2024 را به دلیل ابتلا به نوعی اختلال عصبی نادر به نام سندروم «Stiff Person» لغو کرد. این خواننده 55ساله در بیانیه ای که در وبسایت خودش منتشر کرد، نوشت: «بسیار متاسفم که همه شما را بار دیگر ناامید می کنم. خیلی سخت تلاش می کنم که قدرتم را به دست بیاورم، اما برگزاری تور حتی در صورتی که 100درصد قوا را داشته باشید هم دشوار است. به تعویق انداختن اجراها برای شما منصفانه نیست و با اینکه قلب مرا می شکند، بهتر است که اکنون همه چیز را لغو کنیم تا من واقعا برای بازگشتن به صحنه اجرا آماده شوم. می خواهم همه شما بدانید که تسلیم نخواهم شد و نمی توانم صبر کنم که شما را دوباره ببینم.»

دیون پیش تر خبر ابتلا به این اختلال عصبی را در ماه دسامبر با انتشار یک ویدئو به طرفدارانش اعلام کرد و برنامه تور اجراهایش در اروپا را تا اوت 2023 به تعویق انداخت. این تور قرار بود از آمستردام آغاز شود و در سراسر اروپا ادامه پیدا کند و در نهایت در آوریل 2024 در لندن به پایان برسد. این خواننده در زمان اعلام ابتلا به این بیماری گفته بود: «مدت طولانی است که سلامتم با مشکلاتی مواجه شده و برایم بسیار دشوار است که با این چالش ها رو به رو شوم... اکنون می دانم (این سندروم) باعث به وجود آمدن تمام گرفتگی های عضلانی بوده است که این مدت تجربه می کردم... متاسفانه این گرفتگی عضلانی تمام ابعاد زندگی من را تحت تاثیر قرار داده است و گاهی اوقات حین قدم زن برایم مشکل ساز می شود و اجازه نمی دهد همچون سابق آواز بخوانم.» این نوع اختلال عصبی که حدود یک تا دو میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند، اسپاسم های عضلانی و گرفتگی های دردناکی را ایجاد می کند که با گذشت زمان تشدید می شوند. این خواننده اخیرا در فیلم «دوباره عاشق شو» نخستین فعالیت خود در حوزه سینما را تجربه کرد. او همچنین برای این فیلم پنج ترانه منتشر کرد، اما در هیچ کدام از اکران های افتتاحیه این فیلم حاضر نشد.

حرکات عجیب راجر واترز در کنسرت برلین

دنیای اقتصاد : پوشش «راجر واترز» آهنگساز و خواننده معروف انگلیسی در جریان کنسرت اخیر خود در برلین با یونیفرمی به سبک نازی ها حواشی زیادی ایجاد کرده است. تصاویری که از این کنسرت منتشر شده نشان می دهد او در یک کت بلند با بازوبندی قرمز به سبک لباس نازی ها با یک مسلسل غیرواقعی به سوی تماشاگران شلیک می کند. پلیس آلمان اعلام کرده در حال بررسی این موضوع است.

واترز 79ساله که در دهه اخیر به واسطه نظرات و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی خود به چهره ای جنجالی تبدیل شده، هنوز درباره کنسرت برلین اظهارنظری نکرده است. برگزاری این کنسرت با اعتراض شدید رژیم صهیونیستی مواجه شده که مدعی است راجر واترز در آن به شش میلیون یهودی کشته شده در هولوکاست توهین کرده است. استفاده از نمادها، پرچم ها،و لباس های نازی در آلمان ممنوع است و به گفته پلیس برلین تحقیقات درباره این هنرمند با استناد به قانون تحریک مردم در حال انجام است. سایر شهرهای آلمان از جمله مونیخ، فرانکفورت و کلن نیز تلاش کردند تا کنسرت های راجر واترز را لغو کنند، زیرا گروه های یهودی از جمله شورای مرکزی یهودیان این موسیقیدان و خواننده را به یهودستیزی متهم کردند.

راجر واترز یکی از اعضای جنبش تحریم رژیم صهیونیستی است که تل آویو را به دلیل اشغال سرزمین های فلسطینی مورد هدف قرار می دهد. او پیش از این نیز در اظهارنظری جنجالی عنوان کرده بود دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین در واقع ناسیونالیست های افراطی اوکراین هستند. این اظهارات با انتقادات زیادی مواجه شد و منجر به لغو کنسرت او در کشور لهستان شد که از منتقدان جدی جنگ روسیه در اوکراین است. راجر واترز از بنیانگذاران گروه موسیقی «پینک فلوید» هم به حساب می آید که در سال 1965 با حضور سید برت، نیک میسون و ریچارد رایت در لندن تشکیل شد.

کشف داستان گمشده نویسنده مشهور

دنیای اقتصاد : یک سردبیر و کارآگاه ادبی نیویورکی یک داستان کوتاه منتشرنشده از «جیمز ام. کین»، یکی از نویسندگان بزرگ آمریکایی ژانر جنایی و نوآر و خالق «پستچی همیشه دوبار زنگ می زند» را کشف کرد. این داستان «حق السکوت» نام دارد و قصه زندگی یک کهنه سرباز کره ای نابینا در واشنگتن دی سی را روایت می کند.

«اندرو گولی» کاشف این داستان «حق السکوت» را زمانی کشف کرد که از کتابخانه کنگره خواسته بود اسناد مربوط به «کین» را بررسی کند. این ویراستار در جریان تحقیقات درباره «کین» 150 صفحه سند دریافت کرد و با بررسی آن ها متوجه عنوان و داستان ناآشنایی شد که به دهه 50 میلادی بازمی گردد. او می گوید: «من تمام این تحقیقات را در آرشیوها انجام می دهم و در بسیاری از دفعات ناامید می شوم، چراکه متوجه می شوم یک چیز منتشرشده یا ناکامل را پیدا کرده ام.» گولی معتقد است کسانی که با «کین» آشنایی ندارند می توانند از «حق السکوت» به عنوان یک پیش درآمد فوق العاده برای آثار این نویسنده استفاده کنند. «کین» در سال 1977 در زادگاهش مریلند در 85سالگی درگذشت.