آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۹
اجتماعی
۵

وزیر کشور عنوان کرد : تعیین 6 مرز برای تردد زائران اربعین

وزیر کشور با بیان اینکه 6 مرز در عراق برای تردد در نظر گرفته شده است، گفت: امسال مرز خسروی 24 ساعته شد و گذر از مرز با گذرنامه های ویژه انجام می شود.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی در نشست خبری پس از دیدار با عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در داخل عراق وسایل نقلیه ویژه ای برای تردد زائران در نظر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: طرف عراقی هم آمادگی دارد تا کار زوار به بهترین نحو انجام شود.

وی ادامه داد: در این دیدار موضوعات مختلف مورد علاقه دو کشور بحث و بررسی شد و ما شاهد بهترین روابط دو دولت هستیم. وزیر کشور اضافه کرد: امروز درباره هماهنگی مسائل امنیتی و تروریستی، مبارزه با مواد مخدر، قاچاق سلاح و جرایم سازمان یافته دو کشور تبادل نظر شد. وحیدی با بیان اینکه توافق های خیلی خوبی داشتیم، گفت: این توافق ها در راستای رفاه هر چه بیشتر زوار در مسیرهای زیارتی در عراق است. وزیر کشور عراق روز گذشته در راس هیاتی بلندپایه از مقام های عراقی برای تبادل نظر در ارتباط با روابط دوجانبه، مهم ترین موضوعات مربوط به تسهیل سفر اربعین و هماهنگی های لازم در این خصوص وارد تهران شد.

محورهای مهم مذاکرات وزرای کشور ایران و عراق، بررسی و نهایی کردن توافق های قبلی در زمینه های تسهیل در اعزام هرچه بهتر زائران مراسم اربعین و صدور گذرنامه ویژه اربعین، چگونگی و نحوه انتقال وسایل و تجهیزات موکب های ایرانی به داخل عراق، مسائل گمرکی، جا به جایی و حمل ونقل زائران با اتوبوس های ایرانی به اولین شهر مرزی عراق، تامین امکانات اولیه در محدوده های مرزی دو کشور و افزایش گیت های گذرنامه در خاک عراق برای سرعت بخشیدن به تردد زائران است.

بر اساس توافق های اولیه در اربعین سال جاری قرار است حمل و انتقال وسایل و تجهیزات موکب های ایرانی به داخل عراق از مرزهای شلمچه، خسروی و مهران انجام شود که در این سفر همه موارد مزبور بین دو طرف نهایی می شود.

اخذ یا تمدید گذرنامه را به روزهای آخر موکول نکنید

سردار احمدرضا رادان فرماندهی انتظامی کل کشور روز چهارشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده انتظامی خوزستان در اهواز اظهار کرد: در بحث اربعین تلاش می کنیم تسهیلات ویژه ای در امر صدور گذرنامه و همچنین خروج و ورود زائرین ارائه دهیم و در این راستا با طرف های عراقی صحبت کرده ایم.

وی افزود: طی هماهنگی انجام شده با طرف عراقی، خوشبختانه برای اربعین امسال زائران می توانند برای تردد به کشور عراق از گذرنامه زیارتی استفاده کنند که از این طریق تهیه گذرنامه با سرعت بیشتری انجام می شود.رادان در ادامه به جایگاه خوزستان در کشور اشاره کرد و افزود: خوزستان به واسطه مردم خوب و شریفش و اینکه مدت ها پذیرای رزمندگان بوده از عنایت ویژه ای برخوردار است و باید در تقویت آن کوشا باشیم. گفتنی است گذرنامه زیارتی با اعتبار پنج ساله، تعداد صفحات کمتر و هزینه به مراتب خیلی پایین تر از گذرنامه بین المللی فقط در راستای سفر زیارتی سهل و آسان و ارزان، مراحل چاپ اولیه را گذرانده و در حال حاضر نسخه آزمایشی آن صادر شده و بعد از گذراندن مراحل مختلف به اطلاع مردم می رسد.