آرشیو پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۱۹۹
اجتماعی
۵

40 درصد تصادفات موتورسیکلت ها که منجر به فوت می شود در بزرگراه ها اتفاق می افتد

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت به «ایران» خبر داد : طرح آزمایشی ایجاد خطوط ویژه برای موتورسیکلت

مهسا قوی قلب

به گزارش پلیس راهور تهران بزرگ 39 درصد از مجموع تصادفات فوتی پایتخت در سال 1401به موتورسیکلت سواران مربوط می شود که در این میان 21 نفر ترک نشین و 187 نفر راننده موتورسیکلت ها بوده اند. در این گزارش آمار قابل توجه به 61 درصد باقی مانده تصادفات موتور سیکلت سواران مربوط می شود که نشان می دهد حدود 13 هزار نفر در این تصادفات دچار آسیب های جدی جرحی شده اند. متاسفانه عمده جراحت های ایجاد شده برای موتورسیکلت سواران پایتخت تروماهایی از ناحیه سر و گردن است که باز هم مساله کلاه ایمنی و لزوم استفاده از آن را به میان می کشد. این آمار ترسناک، پلیس را بر آن داشته تا طرحی جدید بریزد بلکه آمار فوتی ها و جرحی ها کاهش یابد. حالا برخی متخصصان می گویند شاید با اجرای طرح های جدید و در کنار آن ها و به طور همزمان افزایش جریمه و توقیف موتورسیکلت های متخلف بتوان از این آمار کاست اما همچنان نیاز به فرهنگ سازی از اولویت هاست.

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت، با تاکید بر اینکه 39 درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتورسیکلت ها می شود، به «ایران» توضیح می دهد: بر اساس آمارهای موجود، موتورسیکلت در جایگاه دوم عوامل تصادفات قرار دارد. تحلیل ها و بررسی های زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می دهند از رقم اعلام شده، 40 درصد تصادفات موتورسیکلت ها که منجر به فوت می شود، در بزرگراه ها اتفاق می افتد.به گفته جوانبخت، موتورسیکلت ها نباید در بزرگراه ها تردد داشته باشند، چون سرعت خودروها در بزرگراه ها بالاست و امکان آسیب بیشتر است، از سویی دیگر مانور حرکتی موتورسیکلت ها بین خودروها هم عامل اصلی بالابودن آمار تصادف این وسیله نقلیه است چرا که در بسیاری اوقات در نقاط کور خودرو قرار می گیرند. موتورسیکلت هایی هم که جدید به بازار آمده اند، فاقد صدا هستند و حتما باید کنار خودرو باشند تا راننده متوجه حضور آن ها شود، در غیر این صورت با قرارگرفتن در نقطه کور، برخورد ناگهانی ایجاد می شود. موضوع دیگری که سرهنگ جوانبخت به آن اشاره می کند، رانندگی موتورسیکلت ها در تونل هاست. به گفته وی، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری دو فقره فوتی موتورسوار تنها در تونل توحید اتفاق افتاده است. وی می گوید: وقتی می گوییم ورود موتور به داخل تونل ممنوع است، بحث مورد نظر وجود گازهای سمی بویژه در ساعات اوج است اما متاسفانه این هشدار توسط خیلی از موتورسیکلت سواران جدی گرفته نمی شود. در کیس هایی که در تونل فوت می کنند، خیلی اوقات هیچ گونه برخورد و تصادفی رخ نمی دهد و موتورسواران مخصوصا آن دسته که فاقد کلاه ایمنی هستند، به ناگهان از روی موتور افتاده و از ناحیه سر به دلیل جراحت ناشی از برخورد با جدول خیابان فوت می کنند.

در نتیجه به گفته وی، در یک جمع بندی می توان دو عامل تردد در بزرگراه ها و تونل ها را از جمله مهم ترین موارد در حوزه تصادف موتورسیکلت ها برشمرد.

خطوط ویژه اتوبوس ها، محلی برای جولان موتورسیکلت ها

خیلی مواقع در خطوط ویژه اتوبوس ها مشاهده می کنیم که موتورسیکلت ها براحتی در حال تردد هستند. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت در این زمینه به نکته جالب و در عین حال خطرناکی اشاره کرده و می گوید: بسیاری از موتورسیکلت ها نه تنها به صورت غیرمجاز به این خطوط وارد می شوند، بلکه به طور موازی با اتوبوس ها حرکت می کنند که کار بسیار خطرناکی است. در تصادفات موتورسیکلت ها، علت اصلی و عمده، بحث خطای انسانی راکب است، فقط باید کار فرهنگی گسترده تری انجام شود. به عنوان نمونه سال گذشته دراین حوزه طرحی به نام «موتوریار» داشتیم و برای اینکه موتور روی کفی نرود، فردی که مرتکب خلافی شده بود برای چند ساعتی جلیقه پلیس به تن می کرد، بر اساس نتایج به دست آمده از این طرح، آن شخص دوباره مرتکب خلاف نشده یا کمتر از قبل خلاف می کرد پس می توان نتیجه گرفت که طرح های این چنینی در تغییرات فرهنگی بسیار تاثیرگذار هستند.

به اعتقاد جوانبخت، یکی از خلاف های رایج موتورسیکلت ها مربوط به پلاک است، پوشش پلاک یا مخدوشی آن توسط راکبان، به کرات اتفاق می افتد و سبب می شود پس از بروز تصادف، هویت مالک نامشخص باشد. بخش زیادی از مشکلات حوزه تصادفات موتورسیکلت ها به همین تخلف بازمی گردد.

او در ادامه با اشاره به این نکته که تبلیغات وسیعی برای خرید موتورسیکلت در رسانه ها می شود، بیان می دارد: در این تبلیغات فروش به چه میزان درباره ایمنی پیام داده می شود؟ آیا همه این شرکت ها روی موتورسیکلت، کلاه ایمنی هم می دهند؟ جای خالی این موارد در تبلیغات رسانه ها قابل لمس است. بر اساس بررسی های به عمل آمده بسیاری از راکبان موتورسیکلت فاقد گواهینامه هستند و اکثرا از دیگران نحوه راندن موتور را آموخته اند و مهارت بالایی ندارند و نمی توانند به درستی این وسیله نقلیه را کنترل کنند، به عنوان مثال فرد نمی تواند به درستی از ترمزهای دستی و پایی استفاده کند یا نمونه هایی شبیه به آن که می تواند خود علت بروز تصادف شود.

با توجه به صحبت های وی برای رفع مشکلات مربوط به موتورسیکلت ها نمی توان نسخه واحدی پیچید. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت علت مشکلات در عرصه تخلفات راکبان موتورسیکلت را خطای انسانی و معضلات اجتماعی- فرهنگی می داند و می افزاید: باید تغییرات مثبتی در میان خانواده ها بویژه قشر جوان اتفاق بیفتد. امروزه وسیله نقلیه موتورسیکلت به دلیل سهولت در تردد مورد پسند همه اقشار جامعه است، پس برای کاهش تصادفات و آمار فوتی ها و مجروحان باید ایمنی را بالا برد. هرچند این روزها صحبت هایی درباره ایجاد خطوط ویژه تردد موتورسیکلت ها در سطح شهر به میان آمده و قرار است در محل هایی که تردد بالاست این اتفاق به صورت پایلوت، عملی شود. مناطق شلوغ شهر مانند مرکز و اطراف بازار که محلی برای امرار معاش درصد بالایی از راکبان موتورسیکلت هاست در این طرح پیش بینی شده اند تا آسیب های کمتری در مساله اقتصادی به ایشان وارد شود، در حال حاضر طرحی که پیشنهاد شده در حال بررسی های مهندسی است و مهندسان در حال رصد هستند. موتورسیکلت هایی هم که بار حمل می کنند، باید استانداردهای کافی را دارا باشند، چون این دسته هم شمار زیادی از ترددها را به خود اختصاص می دهند و لازم است تا آسیب کمتری به ایشان وارد شود. البته در موضوع تصادفات تنها راهنمایی و رانندگی مسئول و موظف نیست بلکه شهرداری ها هم تصمیم گیرنده هستند و هرکدام به نوبه خود باید در برنامه ریزی ها جدی تر باشند تا بتوان از آمارهای تاسف بار امروز جلوگیری کرد. قطعا بهره مندی از طرح هایی که در دنیا پیاده سازی می شوند نیز می تواند موثر باشد. به عنوان مثال در بیشتر کشورهای پیشرفته حتی در طول روز چراغ های جلو را روشن می کنند تا بیشتر دیده شوند، با دقت به همین نمونه های ساده می توان گام های مثبت و موثری برداشت.