آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
سیاسی
۶
سیاست خارجی

رسانه های غربی با خبرسازی های انحرافی درباره مذاکرات چه اهدافی را دنبال می کنند؟ / نماینده ایران در سازمان ملل: هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در کار نیست

«توافق موقت»؛ اسم رمز یک عملیات روانی

ماموریت جدید محافل خبری غربی- صهیونیستی مبنی بر انتشار اخبار انحرافی از مذاکرات رفع تحریم ها در روزهای اخیر با ادعای دستیابی ایران و امریکا به یک «توافق موقت» کلید خورد. ابتدا روزنامه عبری زبان «هاآرتص» بود که با ادعای اینکه ایران و امریکا به توافق بر سر احیای برجام «بسیار نزدیک» شده اند، عملیات خبرسازی در زمین مذاکرات را کلید زد. این روزنامه صهیونیستی سه روز پیش در گزارشی مدعی شد که «گفت وگوهایی محرمانه میان تهران و واشنگتن در جریان است و احتمال حصول یک توافق محدود و اولیه میان دو کشور نیز وجود دارد که بر اساس آن، ایران سطح غنی سازی اورانیوم را در ازای آزاد شدن حدود 20 میلیارد دلار از پول مسدود شده خود در عراق، کره جنوبی و سهم آن از برداشت از صندوق بین المللی پول کاهش خواهد داد.» پس از آن رسانه «میدل ایست آی»، چاپ لندن پا را از این هم فراتر گذاشت و به نقل از منابعی مدعی شد که مذاکرات، پیشرفت چشمگیری داشته و دو طرف به یک «توافق موقت» رسیده اند که جزئیات آن به مقام های ارشد دو کشور ارائه خواهد شد. این رسانه مدعی شده که ایران در چهارچوب این «توافق موقت» متعهد می شود که فعالیت های غنی سازی اورانیوم 60 درصد و بالاتر خود را متوقف کند و به همکاری با سازمان بین المللی انرژی اتمی برای نظارت و تایید برنامه هسته ای خود ادامه دهد. بر اساس این گزارش ادعایی، در مقابل به تهران اجازه داده می شود که روزانه تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمد آن و نیز دیگر منابع مسدود شده اش در خارج از کشور دسترسی داشته باشد، مشروط بر آنکه این منابع انحصارا برای خرید مجموعه ای از کالاهای اساسی شامل غذا و دارو هزینه شوند.

این ادعا اما بر اساس آنچه انتظار می رفت، در محافل خبری جهان بازتاب یافت که اتفاقی معمول در صحنه خبرسازی هدفمند نهادهای رسانه ای و اطلاعاتی به شمار می رفت؛ معمول از این جهت که در ادوار مذاکرات رفع تحریم ها، جریان های تخریب کننده به موازات وقوع تحولاتی سازنده در روند سیاست خارجی ایران و احتمال حل و فصل مذاکرات رفع تحریم ها که بی تردید با تحقق خواسته های بحق جمهوری اسلامی ممکن می شود، کوشیدند با انتشار خبرهای انحرافی موجی از بدبینی، توقعات زیاده از حد و تنش را ایجاد کنند؛ امری که پیشتر بارها از سوی این محافل تکرار و تلاش شده بود روندهای جاری در زمین مذاکرات به میل و مراد این جریان ها دستخوش تحریف شود.

کانال های متعارف دیپلماتیک

خبرگزاری رویترز هم برای اینکه از ماجرا عقب نماند ادعا کرد که تایید دیدار «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل را از دو مقام ایرانی گرفته و با اعلام اینکه «ایروانی» و «مالی» در هفته های گذشته حداقل سه بار ملاقات کرده اند، به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «پیشرفت هایی حاصل شده است و ما پیشنهادات و پیام هایی را با امریکایی ها رد و بدل کرده ایم. با این حال، جزئیات زیادی وجود دارد که باید در مورد آنها بحث کنیم.» چند روز پیش از این نیز وب سایت «آکسیوس» گزارش داده بود که «برت مک گورک، مشاور جو بایدن در امور خاورمیانه، به عمان سفر کرده تا راه حل های دیپلماتیک احتمالی برای محدودیت برنامه هسته ای ایران را به بحث بگذارد.»

رسانه های خبری غرب در حالی به طور هدفمند به انتشار اخبار ادعایی خود از جمله دستیابی ایران و امریکا به «توافق موقت» پرداخته اند که پیشتر کوشیده بودند مذاکرات هسته ای به ویژه در ماه های اخیر را به یک معمای سیاسی تبدیل کرده و مذاکرات و تبادل پیام غیرمستقیم و چراغ خاموش دیپلمات های ایرانی و امریکایی برای گره گشایی از مذاکرات رفع تحریم ها را یک اتفاق عجیب و غریب بنامند. حال آنکه مقام های سطح بالای دیپلماتیک ایران و امریکا بارها در موضع گیری های اعلامی خود، بر وجود کانال های دیپلماسی میان تهران و واشنگتن جهت حل وفصل پرونده هسته ای صحه گذاشته و ارسال غیرمستقیم پیام را تایید کرده اند. دو هفته پیش بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: «ایران هفته هاست به طور غیرمستقیم به تبادل پیام با امریکا ادامه داده و پیشرفت های خوبی نیز حاصل شده، امیدواریم به نقطه ای برسیم که نتایج روشنی به دست بیاوریم و مردم را در جریان آن قرار دهیم.» همزمان، وقتی «متیو میلر»، سخنگوی جدید وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری مخاطب پرسشی قرار گرفت که می کوشید وزیر امور خارجه ایران را متهم به اظهارنظر نادرست درباره تبادل غیرمستقیم پیام میان ایران و امریکا در هفته های گذشته و پیشرفت در مذاکرات کند، تصریح کرد: «ما همیشه اعلام کرده ایم توانایی ارتباط با ایران و انتقال و ارسال پیام های خود به ایران را در هر زمانی که به نفع ایالات متحده باشد، حفظ می کنیم.» او این را هم افزود:«ما هرگز محتوای پیام ها یا وسیله ارسال آنها را تشریح نمی کنیم اما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه قابل راستی آزمایی و پایدار برای حصول اطمینان از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.» این دو موضع گیری از سوی دو مقام دیپلماتیک ایران و امریکا بر جریان داشتن چراغ خاموش مذاکرات رفع تحریم ها مهر تایید می زد. از این رو دستور کار دیدار نماینده ایران در سازمان ملل با مسئول امریکا در پرونده مذاکرات نمی توانست فراتر از اجرای ماموریت رساندن پیام دولت هایشان به یکدیگر باشد.

این واقعیتی است که محافل خبرساز غربی- صهیونیستی از بیان آن طفره می روند که اساسا این تبادل پیام ها ایستگاهی از یک مسیر طولانی است که تا زمان تحقق خواسته های جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت، اما اینکه این جریان ها در بحبوحه چنین گفت و گوهای سرنوشت سازی، ادعای «توافق موقت» را مطرح می کنند، نمی تواند هدفی جز منحرف کردن مسیر مذاکرات وایجاد دست انداز در فاصله مقدماتی تا فینال گفت و گوها داشته باشد.

هیچ توافق موقتی در کار نیست

موضع گیری جدید مقام های ایرانی همزمان با مسئولان امریکایی و اروپایی در واکنش به خبر «توافق موقت» بر مجعول بودن آن مهر تایید زد. یک سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گزارش میدل‎ ایست آی راغلط و گمراه کننده خواند. همزمان نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.» در همین حال «پیتر استانو»، سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا هم نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گزارش های ادعایی درباره توافق موقت را گمانه زنی خواند و افزود که تحول جدیدی در رابطه با برجام رخ نداده است.

تکرار یک ادعای نخ نما

فارغ از آنچه در روند تبادل پیام ایران و غرب برای حل پرونده مذاکرات رفع تحریم ها می گذرد، مقام های امریکایی در مواضع اعلامی، همچنان ادعاهای نخ نمای خود مبنی بر مقصر بودن ایران در ایجاد بن بست در مذاکرات را تکرار می کنند. «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا در جدیدترین موضع گیری خود در زمینه مذاکرات ادعا کرده است: «ما از روز نخست به دنبال مشخص شدن این بودیم که آیا بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام امکان پذیر است یا نه و تلاش های قابل توجهی هم در این راستا کردیم، همان طور که شرکای اروپایی ما و روسیه و چین نیز این کار را کردند، اما ایران یا نتوانست و یا نخواست آنچه برای بازگشت به پایبندی به برجام ضروری بود را انجام دهد. بنابراین، روی برجام متمرکز نیستیم.»

این سخن واهی «بلینکن» از تداوم اراده ای حکایت می کند که دولتمردان امریکا در واگویی «وارونه» روند گفت و گو با جمهوری اسلامی در پیش گرفته اند. خاصه آنکه ایران در هفته های اخیر برای گرفتن بهانه هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه فعالیت های صلح آمیز کشورمان مطرح می کند، دور جدیدی از همکاری سازنده را به جریان انداخته است. تا جایی که کشورهای غربی عضو آژانس در نشست اخیر شورای حکام آژانس نتوانستند برای تصویب قطعنامه علیه ایران که از سوی مقام های صهیونیستی در دستور کارشان قرار گرفته بود، دستاویزی بیابند. هرچند اتحادیه اروپا در بیانیه ای از تداوم ابهام های آژانس درباره برنامه اتمی ایران و نحوه همکاری آن با بازرسان آژانس ابراز نگرانی کرد اما صدور بیانیه جای تصویب قطعنامه معنایی جز این نداشت که همکاری سازنده ایران جای هیچ «اما و اگری» برای مدیر کل آژانس باقی نگذاشته تا فرصت را برای تصویب قطعنامه در اختیار بازیگران غربی قرار دهد. این چنین بود که محسن نذیری اصل، نماینده ایران در واکنش به بیانیه ادعایی علیه ایران، نادیده گرفته شدن نقض تعهدات امریکا و اتحادیه اروپا ذیل برجام را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: «به رغم همکاری های گسترده ایران و آژانس و پیشرفت های قابل توجه مربوطه، همچنان به تاکتیک های منسوخ شده متوسل می شوند و بازی ناپاکی را با انگیزه سیاسی جهت هدف قراردادن همکاری های فعلی ایران و آژانس انجام می دهند.»