آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
سیاسی
۶
ذره بین

در آستانه عضویت رسمی ایران در بریکس مطرح شد : پایان سلطه دلار در سه ماه آینده

مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا پیش بینی کرد که اقتدار دلار بر مراودات اقتصادی بین المللی تا 3 ماه دیگر پایان پذیرد. «جیمز ریکاردز» در حالی این پیش بینی را بر اساس تصمیم گروه «بریکس» برای ایجاد یک ارز تجاری ذخیره جدید به عنوان جایگزین دلار مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران در آستانه تبدیل شدن از یک عضو ناظر به یکی از اعضای اصلی بریکس قرار دارد.

به گزارش فارس، این مقام سابق امریکایی همچنین در حالی پیش بینی افول هژمونی دلار در مدتی کوتاه را مطرح کرده که ایران چندین سال است در راستای مقابله با تحریم های امریکایی سیاست جایگزینی ارزهای ملی به جای دلار در داد و ستد با بسیاری از کشورهای طرف تجاری اش را آغاز کرده است و حالا با احتمال پیوستن به گروه بریکس و ایده کشورهای عضو این گروه برای جایگزینی دلار یک قدم دیگر به تقویت توان ضد تحریمی خود نزدیک تر خواهد شد.

مشاور سابق تهدیدات مالی و جنگ نامتقارن سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) و نویسنده کتاب جنگ های ارزی که نقش پررنگی هم در طراحی و اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه ایران داشته، در تبیین چرایی افول سلطه دلار گفته: در 22 آگوست (31 مرداد 1402)، یعنی حدود دو ماه و نیم دیگر، مهم ترین تحول در نظام مالی بین المللی از سال 1971 فاش خواهد شد، زیرا 22 آگوست تاریخ آغاز اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی است.

اشاره او به تحول سال 1971، اشاره به سالی است که دولت نیکسون در امریکا قابلیت تبدیل دلار امریکا به طلا را به شکل یک طرفه فسخ کرد و عملا به نظام برتون وودز پایان داد و دلار را به ارز بی پشتوانه تبدیل کرد. این اقدام اما موجب شد شرایطی پدید آید که دلار امریکا تبدیل به ارز اندوخته بسیاری از کشورها شود.

این مقام سابق سیا در عین حال پیش بینی کرد که جهان طی چند سال آینده شاهد انتقال از سلطه دلار به یک ارز اصلی جدید خواهد بود که می تواند نقش دلار را درپرداخت های جهانی ایفا کند و در نهایت جایگزین آن شود. ریکاردز مشخصا این تحول را ناشی از گرایش کشورهای بریکس به رهبری برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به ایجاد ارز جدید و تصمیم شان برای تاثیرگذاری بر تجارت جهانی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی دانست که به باور او می تواند انقلابی عمیق و غیرمنتظره ایجاد کند و موجب ایجاد یک شوک ژئوپلیتیک بی سابقه شود.

وی با اشاره به تقاضای هشت کشور از جمله آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران و عربستان سعودی برای عضویت رسمی در بریکس و با یادآوری واقعیت هایی همچون تاثیر دلارهای نفتی عربستان بر تضمین ثبات وضعیت ذخیره جهانی دلار و اینکه کشورهای بریکس فعلی 30 درصد از مساحت کره زمین و منابع طبیعی جهان، 50 درصد از تولید گندم و برنج جهانی، 15 درصد از ذخایر طلای کره زمین و 40 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، افزود: هنگامی که کشورهای بریکس ارز جدید خود را راه اندازی کنند، این، اقدامی پوچ نخواهد بود، بلکه در یک شبکه پیشرفته سرمایه ادغام می شود که شانس موفقیت این ارز را در سطح جهانی تا حد زیادی افزایش می دهد.