آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
ایران اقتصادی
۹
کشاورزی

با هدف تحقق جهش تولید صورت گرفت : توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تخصیص 5هزار میلیارد تومان اعتبار

امین محمودی

هم اکنون براساس آخرین آمارهای منتشر شده تولید محصولات کشاورزی به حدود 130 میلیون تن رسیده است، با این حال اما وزارت جهاد کشاورزی تحقق تولید 160 میلیون تنی محصولات کشاورزی در افق 1404 را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

یکی از راه های تحقق این امر به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی برمی گردد، به طوری که این امر می تواند تاثیر زیادی در ارتقای بهره وری، افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی نسبت به هر هکتار از اراضی و کاهش هزینه های کشاورزان داشته باشد.

طبق گفته اصناف مرتبط با کشاورزی سالانه 55 هزار دستگاه تراکتور در کشور مورد نیاز بخش کشاورزی بوده، این در حالی است که در سال گذشته تنها 35 هزار تراکتور در کشور تولید شده است.بنابراین پر واضح است که برای تحقق رشد تولید محصولات کشاورزی در سالی مزین به همین نام باید تولید تراکتور در کشور افزایش یابد.

تخصیص اعتبار 5 هزار میلیاردی به کشاورزان برای خرید تراکتور

به همین دلیل اواخر هفته گذشته بود که سیدابراهیم رئیسی در سفر به استان آذربایجان شرقی، ضمن بازدید از خط تولید شرکت تراکتورسازی ایران، از دو محصول جدید این گروه صنعتی رونمایی کرد.

تراکتور شالیزار و محور جلوی تراکتور سنگین و موتورهای صنعتی دو محصول جدید شرکت تراکتورسازی ایران بود که با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

به طوری که گفته می شود با داخلی سازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج 15 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود بلکه پیش بینی می شود از محل صادرات این نوع تراکتور، سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود.

از طرف دیگر با دستیابی به تکنولوژی طراحی و تولید این نوع تراکتور در تراکتورسازی، ایران نیز به جمع کشورهای دارنده تکنولوژی تولید این نوع محصول در دنیا اضافه شد.

رئیس جمهور همچنین در حاشیه رونمایی از این دو محصول شرکت تراکتور سازی ایران با اشاره به مصوبه دولت، از تخصیص 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و اعطای این تسهیلات به کشاورزان خریدار تراکتورهای ایرانی خبر داد.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون

پیش از این نیز کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در گفت و گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفته بود: سیاست ما در وزارت جهاد کشاورزی بهبود و ساماندهی ادوات کشاورزی است تا توان اسب بخاری مزارع در حوزه های مختلف تامین شود.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی فقط شامل تراکتور نمی شود، افزود: تراکتور برای کشاورزی شرط کاملی است ولی کافی نیست ضمن اینکه کشاورزان از سال های گذشته از فرسودگی تراکتور در کشور نارضایتی داشتند. نیاز بخش کشاورزی به تراکتور 53 هزار دستگاه است که 20 هزار دستگاه آن برای تامین اسب بخار و متعادل سازی آن است و مابقی برای تامین نیاز انباشته مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: یکی از تسهیلاتی که در استان ها در راستای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی پرداخت می شود، تسهیلات مکانیزاسیون است.

ذوالفقاری تصریح کرد: در سال جاری مقرر شد در دو بازه زمانی 6 ماهه 5 هزار میلیارد تومان و در مجموع تا پایان سال 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به بهره برداران بخش کشاورزی تخصیص یابد.

این مقام مسئول گفت: در بخشنامه 944 دستورالعمل پرداخت مکانیزاسیون بانک کشاورزی به استان ها مشکلاتی وجود داشت که در نشستی که با زیربخش ها داشتیم به توافقات خوبی دست یافتیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ابراز امیدواری کرد تسهیلات به سمتی هدایت شود که منجر به تولید و افزایش تولید شود.

وی در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای رفع تاخیر تحویل کمباین به بهره برداران انجام شده است، عنوان کرد: در سال گذشته برای خرید کمباین به صورت نقدی تمایل کمی وجود داشت و با پرداخت تسهیلات توسط مرکز مکانیزاسیون بر تعداد متقاضیان افزوده شد.

ذوالفقاری ادامه داد: کمباین سازی بیش از توان تولید پیش فاکتور صادر و به مرور کمباین متقاضیان را تحویل می دهد که از این طریق 586 دستگاه کمباین پرداخت تسهیلات شد و کمباین ها آماده تحویل شده است.

وی گفت: کمباین سازی به صورت سه شیفته به تولید می پردازد و در بازه حدودا 2 ماهه محصول تولیدی را به خریداران تحویل می دهد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه کشاورزان از قیمت و کیفیت تراکتورها راضی نیستند، اظهار کرد: مسئولیت این گرانی به عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست زیرا ما هم مصرف کننده هستیم. ضمن اینکه توزیع آنها هم توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام نمی گیرد و گله مندی کشاورزان را هم درباره کمبود دستگاه درست می دانیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه در کشور دو نوع تراکتور رومانیایی و فرگوسن به تولید رسیده است، گفت: تراکتورهای رومانیایی در دهه 60 به تولید رسیدند که دارای تکنولوژی ساده ای بودند و اسب بخار آنها پایین بود اما تراکتورهای امروز که فرگوسن هستند، دارای تکنولوژی پیشرفته تری هستند ولی توان های تولیدی شان متفاوت است. وی در پایان تصریح کرد: عمر مفید تراکتور در کشور 13 سال تعیین شده که 55 درصد این ماشین های کشاورزی در کشور فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند.