آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
ورزشی
۲۰
استقلال

تغییر و تحولات نیمکت استقلال باجدایی سرمربی پرتغالی

ساپینتو: گروهی نمی خواستند در ایران کار کنم!

محمد محمدی سدهی

پس از اتمام فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران اخبار گوناگونی در خصوص ادامه همکاری ریکاردو ساپینتو با استقلال منتشر شد اما به یک باره همه چیز تغییر کرد و این مربی پرجنب و جوش پرتغالی با انتشار پستی در فضای مجازی از هواداران استقلال خداحافظی کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این اعلام شده بود، ساپینتو لیست بازیکنان مورد نظر خود را در اختیار باشگاه استقلال قرار داده تا فصل آینده با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد اما یک موضوع باعث شده تا نظر سرمربی پرتغالی استقلال برای ادامه حضور در ایران تغییر کند. یکی از نزدیکان ساپینتو در گفت و گو با ما گفت که محرومیت 4 ماهه ساپینتو باعث شد تا این مربی قید حضور در ایران را بزند و برای خود تیم دیگری انتخاب کند و اگر روزی به ایران برگردد فقط در استقلال کار می کند. او علاوه بر این از قول ساپینتو به ما گفت: «رفتارهای گروهی نشان می داد که نمی خواهند در ایران کار کنم.» این مربی پرتغالی پس از دربی 101 با محرومیت 4 ماهه مواجه شد و این محرومیت باعث می شود تا آبی ها تقریبا در کل نیم فصل اول از حضور سرمربی روی نیمکت خود محروم باشند. در این شرایط برخلاف ادعای مدیران استقلال، آنها چندان تمایلی به حفظ این مربی پرتغالی نداشتند چرا که احتمال می دادند علاوه بر محرومیت 4 ماهه ساپینتو در نیم فصل دوم فصل آینده هم به دلیل رفتارهای نامتعارف ساپینتو شاهد محرومیت های او خواهند بود؛ به این دلیل آبی ها برای نیمکت خود به فکر گزینه های دیگری هستند. پس از جدایی ساپینتو ،باشگاه استقلال در اطلاعیه ای از ساپینتو قدردانی کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «متاسفانه جدایی، بخشی همیشگی از فوتبال و ورزش حرفه ای است و حالا که راه باشگاه استقلال و ساپینتو در این مقطع از هم جدا شده، بهترین آرزوها را برای ایشان داریم.»

چالش مالی جدید آبی ها در فیفا

پس از تصمیم ساپینتو برای جدایی از استقلال، نشریه «رکورد» پرتغال دیروز در گزارشی مدعی شد که ساپینتو قصد دارد از باشگاه استقلال شکایت کند. این نشریه نوشت: «ساپینتو یک فصل در استقلال حضور داشت و در این مدت یک سوپرجام به دست آورد. با این شرایط او از جدایی خود از استقلال خبر داد و فصل آینده در آپوئل نیکوزیا قبرس حضور خواهد داشت.» علاوه بر این، ساپینتو بیانیه ای در شبکه های اجتماعی منتشر کرد و در این بیانیه آورده است: «در باشگاه ایرانی با چالش هایی مواجه شده است که دیگر نمی توان آنها را نادیده گرفت، از جمله بی احترامی برخی از حریفان، 8 ماه حقوق معوقه و تصمیم های مشکوک داوران و کمیته انضباطی. البته پیشنهادی برای ادامه حضور در استقلال دریافت نکرده ام.» علاوه بر این ساپینتو تاکید کرد قصد دارد برای حل این مشکل(دریافت نکردن حقوق معوقه) به دادگاه(فیفا) مراجعه کند. او در این خصوص گفت: «این تصمیم منعکس کننده احساس من در مورد باشگاه و هواداران نیست. این یک گام برداشته شده برای تصحیح اشتباه و اجرای عدالت است.»

تصمیم ساپینتو در خصوص شکایت به فیفا باعث باز شدن پرونده دیگری خواهد شد و این در حالی است که آبی ها تنها چند هفته ای است مطالبات آندره آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی سابق خود را پرداخت کرده ا ند و حالا با چالش مالی دیگری در فیفا مواجه خواهند شد.

صحبت عجیب کریمی در مورد دستمزد ساپینتو!

حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی استقلال در پاسخ به این موضوع که ساپینتو می خواهد از استقلال به فیفا برای باقی مانده دستمزدش شکایت کند با خیال آسوده گفت: «برای چه باید شکایت کند؟ چیزی از دستمزدش باقی نمانده و آن هم پرداخت می شود. حدود 200 هزار دلار طلب دارد و کار آن از طریق بانک شهر انجام شده است.» این صحبت ها در شرایطی صورت گرفته که فصل فوتبالی ایران تمام شده و توقع و عرف بر این است که سرمربی استقلال هم به مانند سایر باشگاه ها صددرصد مبلغ قراردادش را به خصوص با توجه به ترک کشور گرفته باشد. با این حال در شرایطی که قرارداد 720 هزار دلاری استقلال به ساپینتو با ادعای افزایش مبلغ نسبت به فصل گذشته به این سرمربی پیشنهاد شده بود، مشخص می شود که قرارداد فصل گذشته این مرد پرتغالی عددی نزدیک به 600 هزار دلار است که در این صورت، مبلغ دویست هزار دلاری مورد ادعای حجت کریمی، درصد قابل توجهی از میزان کل قرارداد (نزدیک به یک سوم) را شامل می شود.

پلن جدید استقلال برای انتخاب سرمربی

پس از خالی شدن نیمکت مربیان استقلال، مدیران این باشگاه تلاش می کنند تا هر چه زودتر سرمربی فصل آینده استقلال را معرفی کنند. البته شنیده می شود مدیران استقلال پیش از اعلام جدایی ساپینتو پلن B داشتند و با دو گزینه ایتالیایی و اسپانیایی مذاکراتی انجام داده اند. علاوه بر این پیش از انتخاب ساپینتو به عنوان مربی استقلال، رسانه ها گمانه زنی هایی در خصوص حضور جواد نکونام روی نیمکت آبی ها داشتند که حالا پس از جدایی این مربی پرتغالی دوباره این گمانه زنی ها تکرار شد و برخی از رسانه ها ادعا کردند که احتمال حضور نکونام روی سکوی مربیان استقلال فراوان است.

کریمی: دنبال سرمربی باکارنامه هستیم

گفتنی است کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال در گفت و گو با سایت این باشگاه اعلام کرد: «تا آخرین لحظه ای که افتخار خدمتگزاری در باشگاه بزرگ و پرافتخار استقلال را داشته باشم، منافع باشگاه و خواسته های هواداران، خط قرمز و اولویت کاری من است. حتی یک لحظه را هم از دست نداده و اجازه نمی دهم کوچک ترین خدشه ای به منافع باشگاه وارد شود تا راه برای نفرات بعدی و آیندگان هموار باشد.» علاوه بر این، سرپرست استقلال در خصوص انتخاب سرمربی جدید گفت: «گمانه زنی های بسیاری در فضای مجازی مطرح شده که با واقعیت بسیار فاصله دارد. درخواست ما از رسانه های رسمی و هواداری این است که ذهنیت و حدس و گمان خود را به عنوان خبر قطعی منتشر نکنند، زیرا هیچ کمکی به استقلال نمی کند. مذاکرات اولیه با چند مربی باکارنامه و موجه را آغاز کرده ایم و با در نظر گرفتن جمیع جهات، در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین مربی انتخاب خواهد شد. باشگاه استقلال از تک تک دقایق استفاده می کند تا هرچه زودتر، مناسب ترین انتخاب را انجام دهد، چرا که به اهمیت سرعت و دقت برای انتخاب کادر فنی، واقف هستیم.»