آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
ورزشی
۲۰

قلعه نویی سوپراستارها را برای کافا انتخاب کرد

ستاره بازی به جای ستاره سازی !

حامد جیرودی

از ابتدا هم تقریبا مشخص بود که تیم ملی با ترکیبی شامل بازیکنان اصلی خود راهی تورنمنت کافا می شود اما اینکه چرا در این میان «مینی کمپ» برگزار شد و چند روز بازیکنانی بدون بازی ملی گرد هم آمدند، سوالی است که هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است! امیر قلعه نویی در حالی 24 بازیکن را به مینی کمپ تیم ملی دعوت کرد که 13 تای آنها هیچ بازی ملی در کارنامه خود نداشتند، هفت بازیکن زیر سه بازی ملی داشتند و تنها چهار بازیکن با سابقه در بین آنها حضور داشتند. البته بازیکنان استقلال و پرسپولیس در این اردو غایب بودند اما با این حال، چنین لیستی، انتقادهای زیادی را در پی داشت و این نگرانی به وجود آمد که در فصل نقل و انتقالات لیگ برتر که از امروز آغاز می شود، دلال ها و برخی ایجنت ها از این موضوع سوء استفاده کنند و بازیکنان مورد نظرشان را که به اردو دعوت شده اند، «بازیکن ملی» بنامند و بخواهند در بستن قراردادهای جدید با تیم های لیگ برتری، از آن به عنوان آپشن ویژه استفاده کنند. البته فدراسیون فوتبال، به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که سیاست کادرفنی تیم ملی نگاه موشکافانه و دقیق به لیگ برتر است. اما به نظر می رسد که این طور نیست. چرا که لیست 25 نفره جدید برای حضور در تورنمنت کافا که باید ساعت 12 امروز خود را به کادر فنی تیم ملی معرفی کنند، در حالی اعلام شد که از بین 24 بازیکنی که پیش از این برای برگزاری مینی کمپ تیم ملی دعوت شده بودند، 13 بازیکن خط خوردند و 11 بازیکن باقی مانده به همراه بازیکنان دعوت شده از استقلال، پرسپولیس و سایر لژیونرهای شاغل در فوتبال اروپا، در مجموع لیست اعزامی به قرقیزستان را تشکیل دادند. در لیست تیم ملی، سپاهان، پرسپولیس و استقلال، با حضور چهار بازیکن در اردو در تیم های لیگ برتری رکورد دار هستند و از تراکتور، گل گهر و آلومینیوم هم فقط یک بازیکن دعوت شده است. این نشان می دهد که از 16 تیم لیگ برتری، فقط بازیکنان شش تیم به کافا اعزام خواهند شد تا روال مانند گذشته استفاده از ستاره ها باشد و تنها یک بازیکن بدون بازی ملی (علیرضا علیزاده) در لیست فعلی قرار گرفته است. این در حالی است که در گروه A تورنمنت کافا که تیم های ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و عمان در آن حضور دارند و در گروه B که قرقیزستان و افغانستان در آن با تیم ملی کشورمان هم گروه هستند، تیم های درجه دو و سه فوتبال آسیا حضور دارند و به غیر از ازبکستان و تا حدودی عمان، تیم های دیگر در فوتبال آسیا حرف زیادی برای گفتن ندارند. در این شرایط و اگر قصد کادرفنی تیم ملی ارزیابی موشکافانه بود، می شد با همان لیست 24 نفره اولیه هم راهی کافا شد و آنها هم می توانستند برابر این تیم ها تجربه اندوزی کنند و وضعیت شان در شرایط مسابقه مورد ارزیابی قرار بگیرد اما لیست جدید نشان می دهد که ستاره بازی به جای ستاره سازی مورد توجه تیم ملی است و بیشتر بازیکنان فعلی در افکار قلعه نویی و همکارانش قرار دارند و تشکیل لیست قبلی را می توان به تشکیل دو تیم فوتبال 11 نفره برای بازی تمرینی تشبیه کرد! شاید کادرفنی تیم ملی نگران این است که در کافا قهرمان نشود وگرنه ایران با همان لیست 24 نفره قبلی هم می توانست مدعی قهرمانی این تورنمنت باشد.

حاضران و خط خورده های مینی کمپ

نیازمند، پورحمیدی، حاج صفی، کنعانی زادگان، رضاییان، کریمی، نورافکن، حسین زاده، اسدی، علیزاده و زاهدی 11 بازیکنی هستند که از مینی کمپ اخیر در فهرست نهایی تیم ملی قرار گرفته اند و محمدرضا اخباری، محمد نادری، سید احسان حسینی، محمد دانشگر، عارف آقاسی، امیر مهدی جانملکی، مهدی تیکدری، غلامرضا ثابت ایمانی، مهران احمدی، محمد جواد محمدی، مهدی ممی زاده، محمد قنبری و محمدرضا آزادی هم 13 بازیکن حاضر در مینی کمپ بودند که عازم بیشکک نمی شوند.

10 لژیونر همراه تیم ملی

در لیست تیم ملی از بازیکنان شاغل در یونان (حاج صفی)، قطر (کنعانی زادگان)، ترکیه (حسینی)، دانمارک (عزت اللهی)، بلژیک (حسین زاده)، پرتغال (طارمی)، هلند (جهانبخش)، آلمان (آزمون)، مجارستان (زاهدی) و کرواسی (محرمی) استفاده شده است تا به این ترتیب، 10 لژیونر تیم کشورمان را در قرقیزستان همراهی کنند.

لژیونرهای بازگشته و غایب

نکته جالب درباره لژیونرها، دعوت دوباره آزمون بعد از یک دوره غیبت در اردوی تیم ملی و همچنین اضافه شدن زاهدی به لیست تیم ملی است اما از سامان قدوس هافبک فصل گذشته برنتفورد که در اردوی قبلی هم غایب بود و نیز کریم انصاری فرد مهاجم اومانیا که گل قهرمانی تیمش در جام حذفی قبرس را به ثمر رساند، مانند اردوی قبل در لیست خبری نیست و به نظر می رسد که دوران حضور آنها در تیم ملی به سر آمده و قلعه نویی نظر مساعدی روی آنها ندارد. اما یکی دیگر از لژیونرهای غایب و مطرح، علی کریمی هافبک کایسری اسپور است که در جام جهانی 2022 قطر هم برای ایران به میدان رفت اما حالا به تیم ملی دعوت نشده است. شجاع خلیل زاده مدافع الاهلی و احمد نوراللهی هافبک شباب الاهلی دیگر لژیونرهای ملی پوش هستند که طبق اعلام بخش رسانه ای فدراسیون فوتبال، کار درمانی خود را در تهران پیگیری می کنند و در تورنمنت کافا غایب خواهند بود. علی قلی زاده به دلیل پشت سر گذاشتن دوران نقاهت بعد از عمل مینیسک زانو، در لیست نهایی تیم ملی حضور ندارد و اللهیار صیادمنش هم به خاطر مراسم ازدواجش غایب است.

غیبت حسینی، سرلک و محبی

در اردوی قبلی تیم ملی که نوروز برگزار شد، قلعه نویی 32 بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرده بود که نگاهی به آن لیست و لیست فعلی نشان می دهد، سیدحسین حسینی دروازه بان و کاپیتان استقلال به اردو دعوت نشده است. در خط دفاع نیز نسبت به اردوی نوروزی، آرمین سهرابیان، عارف آقاسی و میلاد زکی پور غایب هستند و محمد امین حزباوی هم در اختیار تیم امید است. در خط هافبک سید مهدی حسینی هافبک مس رفسنجان دعوت نشده و دیگر غایب هم میلاد سرلک است که در تورنمنت کافا تیم ملی را همراهی نمی کند که در نوع خود عجیب است. چرا که سرلک یکی از آماده ترین هافبک های حال حاضر ایران است که اخیرا دو قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی به دست آورد. در خط حمله نیز، نسبت به اردوی برگزار شده در عید نوروز و بازی تدارکاتی با روسیه و کنیا، شهریار مغانلو به عنوان بزرگترین غایب شناخته می شود. بازیکنی که با 13 گل زده، آقای گل لیگ بیست و دوم شد اما حالا به تیم ملی دعوت نشده است ! ضمن اینکه رضا شکاری مهاجم گل گهر هم دعوت نشده است. محمد حسین اسلامی مهاجم ذوب آهن هم دیگر بازیکن دعوت شده به اردوی نوروزی بود که حالا در این لیست نیست.

دعوت دوباره قایدی

در بین بازیکنان دعوت شده سعید مهری هافبک استقلال اولین اردوی ملی خود را تجربه می کند. جالب اینجاست که به لحاظ آماری هم پستی او یعنی آرش رضاوند عملکرد بهتری از خود در استقلال به جای گذاشت اما مورد توجه قلعه نویی قرار نگرفت. اما نکته جالب از بین دوباره دعوت شده ها، حضور قایدی در این لیست است. بازیکنی که از فهرست تیم ملی در جام جهانی هم خط خورد و در اردوی نوروزی ایران هم حضور نداشت اما با درخشش در ترکیب آبی پوشان پایتخت در فصل گذشته، نظر قلعه نویی را جلب کرده و دوباره ملی پوش شده است. علیزاده نیز بازیکن جدید دعوت شده است که فصل گذشته شاگرد خود قلعه نویی و سعید الهویی مربی تیم ملی در گل گهر بود و حالا ملی پوش شده است.

برش

بازیکنان دعوت شده به تیم ملی

لیست نهایی تیم ملی 15 بازیکن لیگ برتری و 10 لژیونر حضور دارند. دروازه بان ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، سید پیام نیازمند (سپاهان)، حسین پورحمیدی (آلومینیوم)، مدافعان: احسان حاج صفی (آ.ا.ک)، مرتضی پورعلی گنجی (پرسپولیس)، سیدمجید حسینی (کایسری اسپور)، محمد حسین کنعانی زادگان (الاهلی)، صادق محرمی (دینامو زاگرب)، رامین رضاییان (سپاهان) وحید امیری (پرسپولیس)، هافبک ها: سعید عزت اللهی (وایله)، روزبه چشمی (استقلال)، محمد کریمی (سپاهان)، امید نورافکن (سپاهان)، سعید مهری (استقلال)، علیرضا علیزاده (گل گهر)، وینگرها: مهدی ترابی (پرسپولیس)، مهدی قایدی (استقلال)، محمد محبی (استقلال)، علیرضا جهانبخش (فاینورد)، امیرحسین حسین زاده (شارلوا)، مهاجمان: مهدی طارمی (پورتو)، سردار آزمون (بایر لورکوزن)، شهاب زاهدی (پوشکاش)، رضا اسدی (تراکتور)