آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
ورزشی
۲۱
مرور فن

محمدرضا گرایی چاره ای جز تغییر تاکتیک ندارد

برنامه های مرد یخی برای جهانی و المپیک

گردآورنده: پریسا غفاری

محمدرضا گرایی قهرمان 67 کیلوی المپیک و جهان، یکی از ستاره های کم نظیر کشتی فرنگی ایران در دنیاست. دارنده مدال های طلای المپیک، طلا و نقره جهان بعد از فینال67 کیلوی پیکارهای جهانی 2022 صربستان که 4 - 3 به ماته نمس فرنگی کار میزبان واگذار و به مدال نقره دنیا بسنده کرد، تا امروز در 67 کیلو کشتی نگرفته است. بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی، محمدرضا گرایی از حضور در مسابقات قهرمانی کشور، قهرمانی آسیا و جام جهان پهلوان تختی به عنوان مراحل اول تا چهارم چرخه معاف بوده و فقط در دو تورنمنت دارای رنکینگ اتحادیه جهانی، آن هم در 72 کیلو به میدان رفته است. گرایی، در جام ابراهیم مصطفی (دومین مسابقه دارای رنکینگ اتحادیه جهانی)، بعد از پیروزی 10 - صفر و 11 - 3 برابر حریفان مصر و تاجیکستان، در نیمه نهایی مقابل اوتار ابولادزه گرجستانی 8 - صفر شکست خورد و برای جلوگیری از تشدید مصدومیت، در رده بندی کشتی نگرفت و با عنوان پنجمی 72 کیلو، به کارش خاتمه داد.

او روز جمعه گذشته نیز در سومین مسابقه رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی، به مصاف مدعیان 72 کیلوی حاضر در بیشکک قرقیزستان رفت. ابتدا در دور اول انتقام شکست قبلی در مصر را از اوتار ابولادزه گرجستانی با نتیجه 9 - 3 گرفت. حریفان قزاقستان و هند را 11 - صفر و 3 - یک از پیش رو برداشت و راهی فینال شد. دیدار پایانی را 11 - یک به راماز زوئیدزه گرجستانی و نفر سوم جهان واگذار کرد و روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

هرچند محمدرضا گرایی در یک سال گذشته فقط در وزن بالاتر کشتی گرفته و با 67 کیلوهای دنیا مبارزه نکرده، ولی مشخص و قطعی است که همه حریفان، بویژه نمایندگان کشورهای مدعی در کشتی فرنگی دنیا، کشتی های ستاره ما را به دقت آنالیز کرده و زیر ذره بین برده اند، تا مانع جدی برای تکرار موفقیت های او باشند. در راستای مقابله با همین تدابیر، محمدرضا گرایی ملقب به مرد یخی برنامه هایی را در دستورکار تمرینات خود قرار داده که مهم ترین آنها، تغییر در شیوه کشتی گرفتن، برنامه های هجومی و دفاعی، همچنین تقویت نقاط قوت و برطرف ساختن اندک اشتباهات است. حال امیدواریم حسن رنگرز و کادرفنی تیم ملی نیز به همراه مرد یخی با ایجاد تغییرات تاکتیکی این بار در جهانی 2023 بلگراد و المپیک 2024 پاریس، کشتی فرنگی دنیا را متحیر سازند.