آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۸۲۰۳
حوادث
۱۵

ترفندهایی برای شکست کلاهبرداران مجازی و روبات های هوش مصنوعی

فریب خوردگان این پرونده بیشتر از همه چیز، ناآگاه به سرقت هایی از جنس دنیای مجازی بودند و فاقد سواد فضای مجازی؛ سواد فضای مجازی به مفهوم دانش و آگاهی افراد در خصوص استفاده از فضای اینترنت، شبکه های اجتماعی، پلتفرم های تبلیغاتی و بسیاری از ابزارهای دیگر موجود در فضای مجازی اشاره دارد. سواد فضای مجازی شامل مهارت هایی مانند جست و جوی اطلاعات، ارزیابی صحت اطلاعات، حفظ حریم خصوصی، امنیت در فضای اینترنتی و همچنین دانش لازم برای ارتباط اثربخش با دیگران در فضای مجازی است. با توجه به رشد روزافزون فضای مجازی و نقش مهم آن در زندگی افراد، داشتن سواد فضای مجازی، اهمیت قابل توجهی دارد بخصوص که کلاهبرداران از این فقر سواد فضای مجازی افراد استفاده کرده و آنها را به دام های فریبکارانه خود می کشانند. فضای مجازی دنیایی است که نباید در آن ساده لوحانه حضور داشت.

برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران اینترنتی، باید به چند نکته توجه کنید:

1- هرگز اطلاعات شخصی خود را در سایت هایی که مطمئن نیستید، وارد نکنید.

2- هرگز به پیوندهایی که در ایمیل های ناشناس، پیامک ها یا پیام های مستقیم در شبکه های اجتماعی دریافت می کنید، کلیک نکنید.

3- همیشه قبل از ورود به سایت های بانکی یا فروشگاهی، آدرس سایت را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که صفحه ورود به حساب کاربری از طریق یک لینک امن https در دسترس است.

4- همیشه از رمز عبور پیچیده استفاده کنید و به منظور افزایش امنیت، رمز عبور خود را با فواصل زمانی منظم تغییر دهید.

5- همیشه از برنامه های ضد ویروس کامپیوتر خود استفاده کنید و آنها را به روز نگه دارید.

6- همواره مطالب سایت ها، فروشگاه ها و... را با دقت بخوانید و با تحقیق درباره سایت و شرکت، قبل از خرید کردن مطمئن شوید که معتبر هستند.

7- در صورتی که پیغامی از یک شخص یا شرکت خارجی دریافت کردید، اطلاعات حساب بانکی یا مشخصات کارت اعتباری خود را به هیچ عنوان در جواب آن ندهید.

8- هرگز برای ارسال وجه به شخص یا سازمان های ناشناس، از روش های غیر رسمی مانند ارسال پول به صورت نقدی یا به کمک کارت های هدیه استفاده نکنید.

واما نکاتی که باید برای حضور در فضای مجازی بدانید تا کلاهبرداران فضای مجازی را شکست بدهید این موارد است:

1- کلاهبرداران اینترنتی به وسیله پیام هایی با عنوان های جذاب و جالب، مانند قول دریافت جایزه، تخفیف ویژه، ارسال نمونه رایگان و... به افراد پیام می دهند. اما در اینجا دقت کنید که به هیچ وجه به این پیام ها پاسخ ندهید و صرفا آنها را حذف کنید.

2- کلاهبرداران اینترنتی سایت هایی با طرح بسیار شبیه به سایت های معتبر و معروف می سازند و با استفاده از این سایت ها کاربران را به انجام تراکنش های خطرناک مانند واریز وجه یا ورود اطلاعات حساس مانند رمز عبور و شماره کارت اعتباری و غیره فریب می دهند. بنابراین همواره به دقت آدرس سایت را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که با سایت معتبر سروکار دارید.

3- کلاهبرداران اینترنتی ایمیل هایی با نام های واحدهای دولتی یا شرکت های بزرگ و معتبر ارسال می کنند و در این ایمیل ها، افراد را به انجام تراکنش های خطرناک و ارسال اطلاعات حساس مانند رمز عبور ها و شماره کارت های اعتباری تشویق می کنند. این ایمیل ها به صورت جعلی ساخته شده و ترفندی است برای فریب افراد، بنابراین از پاسخ دادن به ایمیل های ناشناس خودداری کنید و آنها را حذف کنید.

4- کلاهبرداران اینترنتی از طریق صفحات جعلی در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر، اینستاگرام و... به کاربران خود پیام می دهند. این پیام ها برای جذب توجه و گول زدن به افراد، بسیار جالب و جذاب است. بنابراین همواره قبل از ورود به هر سایتی اطمینان حاصل کنید که صفحه ورود به سایت از طریق لینک امن است.

و در پایان تاکید می شود هیچ فردی در فضای مجازی به دنبال شریک کاری و شریک زندگی خود نمی گردد و اگر فردی به شما در فضای مجازی پیشنهادهای خاص مثل همین مطلب و یافتن مشترک برای رسیدن به گنج را داد به حتم هیچ قصدی جز فریب شما ندارد. یا برای همیشه حساب کاربری این فرد را مسدود کنید یا در مورد فعالیت این فرد با مراجع قضایی و پلیسی اطلاع رسانی کنید. و اما در پایان با توجه به گسترش روز افزون فعالیت هوش های مصنوعی بد نیست بگوییم:

کلاهبرداران می توانند با استفاده از هوش مصنوعی روش های پیچیده و حرفه ای برای فریب افراد در فضای مجازی به کار ببرند.

یکی از روش های معمول کلاهبرداران، استفاده از روبات های چت هوشمند است. این روبات ها با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی قادر به تحلیل پاسخ های کاربران و پاسخ دادن به آنها هستند. روش دیگری که کلاهبرداران با استفاده از هوش مصنوعی می توانند افراد را در فضای مجازی فریب بدهند، استفاده از روش های فیشینگ هوشمند است. در این روش کلاهبرداران با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی فایل های پیوست شده به ایمیل ها یا پیام های مستقیم را تحلیل می کنند و سپس پیغام هایی را درست می نویسند که به نحوی با اطلاعات شخصی و حساس کاربران سازگاری دارد و آنها را به کلیک روی لینک های خطرناک تشویق می کند.

با توجه به پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی، کلاهبرداران همواره در حال توسعه و بهبود روش های خود هستند تا بتوانند از تکنولوژی های جدید برای فریب افراد در فضای مجازی استفاده کنند و ما نیز باید روزانه با افزایش آگاهی خود نسبت به فضای مجازی زره مطمئن تری برای مقابله با این کلاهبرداران به تن کنیم. بدون آگاهی به ترفندهای کلاهبرداران و سارقان فضای مجازی بهتر است وارد این فضا نشوید.