آرشیو شنبه ۱۱‌شهریور ۱۴۰۲، شماره ۵۸۱۶
صنایع غذایی
۲۶

خبر

گفت و گو با رئیس هیات مدیره شرکت سبزی ایران پیرامون راهکارهای دولت در راستای حمایت از بنگاه های اقتصادی

در حال حاضر دولت می تواند با تامین منابع ارزی، کاهش بوروکراسی اداری و تک رقمی کردن سود بانک ها بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان را حل و فصل کند. رئیس هیات مدیره شرکت سبزی ایران با تاکید بر این سخنان و با اشاره به اینکه دیدار چهره به چهره رئیس جمهور با شرکت های صنعتی می تواند گام مثبتی در بهبود روند تولید باشد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با گذشت دو سال از آغاز دولت سیزدهم، دولت تا چه حد موفق به کنترل تورم و ثبات قیمت ارز شده است؟ گفت: متاسفانه حال و اوضاع این روزهای بازار ارز ایران خوب نیست، امیدواریم با توجه به موافقت های پیش آمده که در پشت پرده بین ایران و آمریکا شنیده می شود، اوضاع بهتر شود.

احمد فتح الهی افزود: دولت خیلی تلاش می کند که بازار ارز را مدیریت کند اما عده ای سودجو که منافعشان در گران شدن هزینه های زندگی مردم است تلاش می کنند در بازار غیر رسمی قیمت ارز را غیرقابل کنترل جلوه دهند زیرا استمرار روند صعودی قیمت ها طیف بیشتری از افراد را متوجه آن بازار کرده و آنها نیز امکان کسب سود بیشتر از این بازار خواهند داشت، در نتیجه بهای ارز پیشران و لکوموتیو ایجاد تورم در اقتصاد کشوری است که متاسفانه دولت نتوانسته در این مورد موفق باشد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران تصریح کرد: شرکت های صنعتی می توانند بازوی اقتصادی دولت باشند، به شرطی که دولت به خواسته های فعالان اقتصادی توجه داشته باشد و منابع ارزی آنها را تامین کند، ضمن اینکه بوروکراسی اداری را به حداقل رسانده و کمک کند که منابع ریالی بانک ها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و سود بانک ها برای تولید را به یک رقمی برساند و این سودها به صورت روزهای کاری در سال محاسبه و دریافت شود. همان گونه که می دانیم تولید محوری ترین مساله کشور است و باید به آن توجه ویژه کرد.

حضور هیات روسی در تهران برای امضای تفاهم نامه با انجمن حبوبات ایران

دنیای اقتصاد : نشست تجاری انجمن حبوبات ایران با هیات اعزامی از سازمان صادرات منطقه سامارای روسیه برگزار شد. این نشست تجاری با حضور داود لپه چی رئیس انجمن حبوبات، رضا سالکی مدیر بخش مشاوره تجاری هلدینگ رهامهر نیک فرداد و الکساندر نیکولاویچ رئیس مرکز پشتیبانی صادرات منطقه سامارای روسیه همراه بود. طی این نشست درباره واردات کالای حبوبات روسیه و گسترش مبادلات تجاری میان دو کشور بحث و تبادل نظر تخصصی شکل گرفت.

دبیر انجمن حبوبات ایران در ادامه نشست به سهم واردات روسیه در چهار ماه ابتدایی امسال اشاره کرد و گفت: در چهارماه ابتدایی امسال حدود 14 هزار تن واردات کالای حبوبات از روسیه به ایران صورت گرفته است. سیدعبدی افتخاری سهم روسیه از آمار کل واردات به ایران طی ماه های فروردین تا تیر را بیش از 20 درصد اعلام کرد و افزود: چنانچه هیات اعزامی بتواند شرایط صادرات خود را تسهیل کند و همچنین رابطه خوبی با تجار ایرانی برقرار کند می تواند سهمی حداکثر 30 تا 40 درصدی در آمار واردات ایران در فصل برداشت خود داشته باشد. همچنین در پایان مقرر شد تفاهم نامه ای سه جانبه میان انجمن حبوبات ایران، هلدینگ تجاری-گردشگری رهامهر نیک فرداد و هیات اعزامی از سازمان صادرات منطقه سامارای روسیه در زمینه واردات کالای حبوبات امضا شود.

در نشست تولیدکنندگان و انجمن متخصصان علوم و صنایع غذایی مصوب شد / رتبه بندی محصولات غذایی

دنیای اقتصاد : نشست هم افزایی با حضور تولیدکنندگان و کارآفرینان صنعت غذای کشور و انجمن متخصصان علوم و صنایع غذایی ایران در راستای نیل به اهداف «جشنواره ملی سلامت غذا» برگزار شد. بر اساس این گزارش این مراسم در قالب افتتاحیه «چهارمین جشنواره ملی سلامت غذا»، با هدف استفاده از دستاوردهای اجرایی سه دوره جشنواره تشکیل شد. ماحصل نشست هم افزایی مدیران ارشد و صاحبان برندهای اول صنایع غذایی کشور، تهیه و تصویب بیانیه جشنواره سلامت غذا با طرح موضوع رتبه بندی محصولات غذایی است که همواره مطالبه کارخانه های صنایع غذایی بوده است.

بر پایه این گزارش ثمره دیگر این نشست که حضور مدیران عامل و ارشد کارخانه های صنایع غذایی گروه صنعتی و پژوهشی زر، تک ماکارون، کاله، میهن، سحرخیز، گلستان، صنایع غذایی سحر، گروه صنایع غذایی عالیفرد، دلپذیر، آجیل و خشکبار زربار، سیرنگ، نان سحر، عصاره گلستان دلند، اتکا، روغن کشی خرمشهر، مانتا و بسیاری دیگر از بزرگان صنعت غذای کشور را به همراه داشت؛ عنوان مسائل مبتلابه صنعت و ایجاد همبستگی بیشتر با انجمن علوم و صنایع غذایی ایران به عنوان رکن بی طرف و بنگاه غیراقتصادی است که می تواند با افزایش آگاهی مصرف کننده باعث ایجاد اعتماد در آحاد جامعه نسبت به صنعت و محصولات صنایع غذایی شود و همچنین از سوی دیگر به عنوان حلقه واسطه، ارتباط بین صنعتگران با دستگاه های نظارتی و نهادهای پاسخگو را فراهم آورد.

گفتنی است «چهارمین جشنواره ملی سلامت غذا»، با هدف فراهم سازی بستر خلاقیت و نوآوری در ارائه محصولات سلامت در راستای رشد صنایع غذایی، شناسایی برندهای پیشرو در تحقیق، توسعه و ارتقای سلامت محصولات غذایی، معرفی جدیدترین دستاوردهای محصولات و خدمات غذایی سلامت در شاخه های مختلف صنعت غذا، ایجاد و تقویت زیرساخت های موردنیاز در جهت ارتقای سلامت غذایی و تولید غذای سالم در مراکز توزیع غذا، فرهنگ سازی نگاه پیشگیرانه به سلامت و نه درمان، سلامت تغذیه ای و ارتقای سواد تغذیه ای شهروندان، ایجاد بستر ارتباط بین گروه های صنایع غذایی، رستوران ها، سازمان ها و شهروندان به عنوان حلقه های زنجیره سلامت غذا، افزایش سهم سلامت غذا، متناسب با ارتقای سلامت در ارائه محصول غذایی و اطلاع رسانی گسترده پاییز 1402 توسط انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و با همکاری کارخانه های صنایع غذایی کشور، ارگان ها، نهادها، سازمان های دولتی، خصوصی، دانشگاه ها، رسانه ها و خبرگزاری های کشور در راستای بهبود سیستم سلامت غذا و تشکیل زنجیره سلامت غذایی برگزار خواهد شد.