آرشیو پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲، شماره ۶۵۹۸
رسانه
۸
گپ

تاثیر «به خانه برمی گردیم» در زندگی شخصی ما

راحله امینیان 16سال است که در برنامه «به خانه برمی گردیم» همراه بینندگان است. او که در رشته تحصیلی روان شناسی تحصیل کرده، معتقد است بحث های کارشناسی این برنامه از به روزترین موضوعات روان شناسی دنیا بهره می گیرد و مباحث مطرح شده در بخش های مختلف برنامه در زندگی مجریان نیز تاثیرگذار است.

امینیان درباره شکل جدید برنامه به خانه برمی گردیم، به جام جم بیان کرد: استفاده از مهمانان متخصص یکی از اتفاقاتی بود که مورد توجه بیشتری قرار گرفت. طبق همین اصل مثلا در بخش پزشکی علاوه بر پرداختن به بیماری های شایع و مبتلا به جامعه، از مهمانانی استفاده کردیم که همه صاحب نظر و صاحب کرسی های علمی در دانشگاه های معتبر کشورند و این مساله به بار علمی کشور کمک می کند و مخاطب متوجه می شود بیماری که باید ماه ها انتظار بکشد تا چند دقیقه در مطب وقت ویزیت بگیرد می تواند به مدت 10الی20 دقیقه راهکار بیماری اش را به واسطه برنامه متوجه شود و می تواند سوالات خود را برای ما بفرستد. به نظرم این اتفاق یعنی هم پاسخ به تقاضای مخاطب، هم تعامل و مشارکت بیننده با برنامه.

امینیان اضافه کرد: در بخش آشپزی هم که بسیار مخاطب دارد، سعی کردیم غذاهای کم هزینه، تغذیه سالم و... را به لیست آموزش ها اضافه کنیم.

در بخش هنری من معتقدم هم با هنرهای کلاسیک پیش برویم و هم به دنبال جذب مخاطبان دهه 80 و 90 از طریق آموزش هنرهای به روزی که بین این نسل طرفدار دارد، باشیم. این مجری گفت: در بخش روان شناسی هم چون رشته تحصیلی خودم بوده در اتاق فکر برنامه گفت وگو کردیم تا موضوعاتی مثل روابط بین زوجین را که در اتاق های مشاوره جدی و شایع است، روی آنتن بیاوریم. البته در بیان این محورها معذوریت ها و محدودیت هایی به لحاظ فراگیری رسانه و مخاطبان گسترده تلویزیون از کودک و نوجوان تا بزرگسال وجود دارد. اصلی که باعث می شود در ارائه محتوا مراقب همه مخاطبان باشیم تا بیش از آنچه باید بدانند اطلاعات ندهیم.

وی تاکید کرد: ادعای من این است که در موضوعات روان شناسی خیلی موضوعات به روز است و اساتید زبده ای در برنامه حضور دارند. اینها نکاتی است که قبلا هم بوده اما در دوره جدید برنامه با جدیت و حساسیت بیشتری از سوی مدیر گروه و تهیه کننده پیگیری می شود.

امینیان از تاثیر این برنامه در زندگی شخصی خود گفت: نکاتی که در بخش آشپزی، هنری و گفت وگوهای پزشکی و روان شناسی برنامه گفته می شود بعضا به گوش ما هم تازگی دارد و در زندگی شخصی ما هم اثرگذار است و نقش پیدا می کند. بدون اغراق من خودم بسیار استفاده می کنم و در جایگاه همسری، مادری و یک خانم خانه دار، نکاتی که از برنامه یاد می گیرم بسیار موثر است. وی در این باره توضیح داد: من نباید ادعا کنم اما در مبحث آشپزی عموما خانواده نسبت به دست پخت من بسیار لطف دارند که من یک بخش عمده آن را مرهون کارشناسانی هستم که تکنیک های مختلف آشپزی را آموزش می دهند. بسیاری اوقات حین برنامه خودم را جای مخاطب می گذارم و سوالاتی که ممکن است در ذهن بیننده شکل بگیرد را مطرح می کنم. گفت وگوی پزشکی فوق العاده در ارتقای سلامت خودم و خانواده موثر بوده و مباحث روان شناسی بسیار برایم با ارزش است چون بسیار به روز است.

این مجری بیان کرد: برنامه زنده اهمیت ویژه ای دارد اما پر استرس است و نمی شود باری به هر جهت آن را برگزار کرد. چون باید به برنامه فکر کرد و در لحظه آماده هر چیز بود. در حین برنامه باید مدیریت استرس، مدیریت زمان و مدیریت بحران کرد.

امینیان افزود: بازخوردی که از مردم کوچه و خیابان می گیرم اظهار لطف های مکرر است اما ضمن آن نظرشان را هم می پرسم. بنابراین باید هم از اعتماد مخاطب و هم حیثیت حرفه ای خودت محافظت کنی چون حساسیت های ویژه ای دارد. برنامه روتینی که از شنبه تا پنجشنبه به صورت زنده روی آنتن می رود با توجه به شرایط مختلف حساسیت بالایی دارد و مجری اگر بخواهد دست خالی و بدون فکر و صرفا برای پرکردن آنتن حضور پیدا کند مرگ رسانه و مرگ اجرای آن مجری خواهد بود.