آرشیو دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲، شماره ۸۴۰۶
فرهنگی
۲۳

اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت برگزار شد

خبرنگار روزنامه ایران حائز مقام نخست گزارش نویسی جشنواره موسیقی

ندا سیجانی

آیین اختتامیه سی ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه شنبه 28 بهمن ماه، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با معرفی برگزیدگان جایزه باربد در تالار وحدت برگزار شد. این دوره از جشنواره به دبیری رضا مهدوی و با معرفی و اجرای گونه های مختلف موسیقی، با 81 اجرا در 7 سالن تهران به کار خود پایان داد؛ جشنواره ای که توانست در مدت زمانی کوتاه و مغتنم، چراغ سالن های موسیقی را با نغمه های ایرانی روشن نگه دارد.

خبرنگار روزنامه ایران، برگزیده بخش گزارش نویسی جشنواره موسیقی

در ابتدای مراسم که اجرای آن را محمدرضا شهیدی فر برعهده داشت، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی ارکستر موسیقی ملی ایران به اجرا درآمد و در ادامه پس از ارائه گزارش تصویری از روند برگزاری جشنواره و پیام ویدیویی محمود سالاری (معاون امور هنری)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی) و رضا مهدوی(دبیرجشنواره سی و نهم) نخستین بخش اعلام جایزه ها با بخش موسیقی و ترانه آغاز شد و با حضور ناصر فیض، حامد عسکری و محمود حبیبی هیات داوران این بخش، محمدمهدی سیار و امیرعلی خلیلی به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.در بخش جایزه «موسیقی و رسانه» با حضور سیدعلیرضا میرعلی نقی، حسین دی پیر، شاهین فرهت، رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی و هادی آرزم در بخش مطبوعات، ندا سیجانی از روزنامه ایران با گزارش «خوشحالی زودگذر هنرمند خانه به دوش» مقام اول این بخش را کسب کرد و در ادامه، سارا حیدر نژاد از روزنامه همدلی در بخش گفت و گو موفق به دریافت این جایزه شد. در بخش رسانه های دیداری و شنیداری، هانیه پیرامی از رادیو خراسان جنوبی؛ خبرگزاری ها؛ یاسر یگانه(تسنیم) و علیرضا سعیدی(مهر) در بخش یادداشت مقام نخست را دریافت کردند.در بخش نگاه ویژه نیره خادمی از روزنامه پیام ما(گزارش)، رضا رادمهر از رادیو خوزستان؛ رسانه های دیداری و شنیداری یلدا احتشامی(رادیو فرهنگ) و خبرگزاری ها علیرضا سعیدی(مهر).

تجلیل از بزرگان موسیقی ایران

بخش بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری)، سیدمحمد هاشمی (جانشین وزیر و معاون حقوقی)، محمود اسلامی (معاون توسعه و مدیریت و منابع)، امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمد اله یاری فومنی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، رضا مهدوی (دبیر جشنواره) و داوود گنجه ای (هنرمند پیشکسوت) برگزار شد و در این بخش از استادان فضل الله توکل (نوازنده پیشکسوت سنتور)، همایون رحیمیان (آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویولن و رهبر ارکستر ملی ایران) و درویش رضا منظمی (نوازنده پیشکسوت کمانچه) تقدیر و تجلیل به عمل آمد و در ادامه نشان درجه یک هنری به سیدجلال محمدیان (خواننده قطعه مشهور مردان خدا) اهدا شد.

انقلاب ما کاملا فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: بسیار مایه خوشبختی است که هنر و هنرمند نزد ایرانیان در مقامی رفیع و ارجمند قرار دارد. مردم ایران که هنردوست و هنرپرور هستند، با ذوق و شوق از اهالی هنر استقبال می کنند. خوشبختانه عدالت فرهنگی را با اجرای همزمان در 14 استان و در تهران بزرگ در جای جای این کلانشهر با ذوق و شوق مشاهده کردیم.محمدمهدی اسماعیلی افزود: نگاه هنری و تقویت هنرهای مختلف، از هنرهای تجسمی گرفته تا تئاتر و موسیقی که جشنواره های آنها باشکوه برگزار شد، قابل تحسین است. بهمن ماه با پیروزی انقلاب گره خورده است و برنامه های فرهنگی و هنری ما نشان می دهد که انقلاب ما کاملا فرهنگی است و به همین دلیل نقطه اوج همه برنامه های فرهنگی هنری در این ایام مبارک است.او در ادامه اظهار کرد: در همین دوسال اخیر زیباترین سالن های موسیقی را افتتاح کردیم. در ارومیه، ساری، کرمان و بزودی هم ارکستر ملی ایران به یزد می رود و در حضور آقای رئیس جمهور ان شاءالله زیباترین سالن موسیقی کشور را در این استان افتتاح خواهیم کرد. بنا داریم در همه مراکز استان ها یک زیرساخت مورد توجه و مورد نیاز مردم آن استان را افتتاح کنیم.

جایزه ویژه برای بهترین نقد از جشنواره ها

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: کار خوب دیگر مشارکت قوی بانوان سرزمین کشور در جشنواره موسیقی امسال بود. این اتفاق مایه خوشحالی و افتخار است. نوآموزان و کودکان که امید آینده فرهنگ و هنر در کشور هستند هم حضور چشمگیری در جشنواره امسال داشتند. افتخار می کنیم به این میزان علاقه مندی مردم به این هنر فاخر که اصالت و قدمت چند هزار ساله در این مرز و بوم دارد. باید در این مسیر به موسیقی های محلی مقامی، به هنرمندان عزیز، مسائل معیشتی و مالی آنها توجه ویژه کنیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه مراسم اختتامیه این جشنواره درباره عملکرد جشنواره های هنری تصریح کرد: «از همین سخن گاه اعلام می کنم در یکی دو روز آینده و در مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جمع آوری نظرات نخبگان بخشی را فعال خواهیم کرد. همه هنرمندان، خبرنگاران و مخاطبان نقدشان از جشنواره ها را با استفاده از این بستر اعلام کنند و ما هم به نقدهای برتر جایزه ویژه ای خواهیم داد و با رویی گشاده از همه نقدها استقبال می کنیم.»

برش

جایزه بخش پایان نامه ها، رساله ها، آهنگسازی و جایزه باربد با حضور ستاره بهشتی، نوشین پاسدار، نادر مشایخی، هادی منتظری، هوشنگ جاوید، سپهر سعیدی، رضا مهدوی و حمیدرضا نوربخش اهدا شد.جایزه باربد: آهنگسازی فرم سونات (مقام اول: علیرضا متوسلی داراب)، رساله و پایان نامه های موسیقی (نکیسا هدایت زاده، آریا برزن غیبی و آرین هاشمی حائز مقام نخست شدند)کتاب موسیقی (مقام اول: امیر شهابی)، تک آهنگ ها بخش نواحی و دستگاهی (مقام اول: میلاد عرفان پور و سیدعماد توحیدی)، بخش پاپ (مقام اول: مصطفی راغب)، آلبوم ها (باربد بهترین اثر از نگاه ویژه پژوهش: خدایار خدادوست)، باربد بهترین اثر از نگاه پژوهش (زمان خیری)، باربد بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی (سعید هنرمند)، خوانندگی موسیقی دستگاهی (هادی فیض آبادی)جایزه ویژه اجرای صحنه ای (مهدی محمدنژاد، سرپرست گروه هفت و هشت)در بخش گروه برتر سرود نوای مهر از استان چهارمحال وبختیاری برگزیده شد و در بخش جایزه «گوهرشاد» سیدمحسن حسینی برای خلق قطعه موسیقی «تو خورشیدی میون خاک» این جایزه را دریافت کرد.