آرشیو چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۶۵
بازار دیجیتال
۱۷

خبر

وزیر ارتباطات: طرح اتصال متقابل همه پیام رسان های ایرانی تکمیل می شود

مهر: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از روند تکمیل اتصال متقابل تمام پیام رسان های بومی خبر داده است. عیسی زارع پور گفت: «با پیوستن هر چه سریع تر روبیکا به طرح اینترکانکشن، طرح اتصال متقابل همه پیام رسان های ایرانی به یکدیگر (اینترکانکشن) تکمیل می شود.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی گفت: «از مدیران و متخصصان پیام رسان سروش پلاس به خاطر برقراری اتصال متقابل با سایر پیام رسان ها تشکر می کنم و امیدوارم که با پیوستن هر چه سریع تر روبیکا به این طرح، شاهد کامل شدن این طرح و اتصال متقابل همه پیام رسان های ایرانی به یکدیگر باشیم.»

رئیس سازمان تعزیرات: تاکسی های اینترنتی «عجله دارم» را حذف کنند

سیتنا: رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به گزینه «عجله دارم» در تاکسی های اینترنتی، اعلام کرد که باید این گزینه حذف شود. احمد اصانلو گفت: «شرکت های تاکسی های اینترنتی خودشان گزینه «عجله دارم» را جمع کنند، زیرا اجحاف در حق مردم است و برخی از شرکت ها از دیروز که پیگیر بودیم قول دادند که آن را حذف کنند.»

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رسیدگی به موضوع گزینه «عجله دارم» تاکسی های اینترنتی گفت: «این گزینه از موضوعاتی بود که هیچ دستگاهی به آن ورود نداشته و ما راسا ورود کردیم و قطعا از مصادیق گران فروشی است. قبلا تذکرات لازم داده شده و پرونده تشکیل شده و در حال تحقیقات مقدماتی است. اتمام حجت می کنم که شرکت های تاکسی های اینترنتی خودشان این گزینه را جمع کنند؛ زیرا اجحاف در حق مردم است و برخی از شرکت ها از دیروز که پیگیر بودیم قول دادند که آن را حذف کنند.»

اصانلو همچنین درباره نظارت بر عملکرد پلتفرم های فروشگاه های مجازی مانند (اسنپ پی) گفت: «به لحاظ مقررات قانونی مرجع نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی، سازمان حمایت و اتحادیه فروشگاه های مجازی است. مسوولیت اصلی نظارت بر بازار مجازی و غیرمجازی با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است، اما اگر شکایت و گزارشی واصل شود، ورود خواهیم کرد. با این حال وظیفه و ماموریت و اختیار نداریم تا نسبت به کشف تخلف اقدام کنیم. مردم می توانند با سامانه 135 شکایت خود در خصوص تخلف بازارهای مجازی و حقیقی را به صورت رایگان ثبت کنند و سازمان تعزیرات آن را حتما پیگیری خواهد کرد.»

اختلال 25 درصد از جریان دیتای عبوری از دریای سرخ

سیتنا: در پی بروز حادثه ای در دریای سرخ، سه کابل انتقال دیتا در عمق آب های این دریا که اتصال اینترنت و ارتباط تلفنی راه دور را برقرار می کردند، قطع شده اند.

شرکت هنگ کنگی «اچ جی سی گلوبال کامیونیکیشنز» اعلام کرد که در اثر این حادثه 25 درصد از جریان تبادل اطلاعات عبوری از زیر دریای سرخ دچار اختلال شده است، اما به دلیل آن اشاره نکرد. این شرکت اعلام کرده است که خطوط قطع شده شامل «آسیا-آفریقا-اروپا 1»، «دروازه هند»، «سی کام» و «تی جی ان-گالف» هستند و 25 درصد از جریان تبادل اطلاعات عبوری از زیر دریای سرخ دچار اختلال شده است.

در این بیانیه که سیتنا آن را بررسی کرد، همچنین آمده مسیر کابل های دریای سرخ برای انتقال دیتا از آسیا به اروپا حیاتی است و شرکت هنگ کنگی تغییر مسیر دیتا را آغاز کرده است. بنا بر گزارش ها، این کابل ها ظاهرا در 24 فوریه قطع شده اند. دو روز بعد، نت بلاکس گزارش داد که دسترسی به اینترنت در جیبوتی واقع در شرق آفریقا محدود شده است. یکی از کابل های بریده شده به این منطقه منتهی می شود. سیکام، اپراتور این منطقه هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که آزمایش های اولیه نشان می دهد که بخش آسیب دیده در جنوب دریای سرخ در محدوده حریم دریایی یمن قرار دارد. بخشی از ترافیک داده ها به مسیر دیگری هدایت شده اند، اما برخی از خدمات قابل دسترسی نیستند.

انویدیا سومین شرکت ارزشمند جهان شد

ایسنا: شرکت تراشه سازی انویدیا با سبقت گرفتن از آرامکوی عربستان، سومین شرکت ارزشمند جهان شد. ارزش انویدیا در پایان معاملات روز جمعه، 2.06 تریلیون دلار بود و برای نخستین بار بالاتر از 2 تریلیون دلار بسته شد. این شرکت اکنون پس از اپل و مایکروسافت، در رتبه سوم ارزشمندترین شرکت جهان قرار دارد. در این بین، آمار بلومبرگ نشان داد ارزش آرامکو به 2.03 تریلیون دلار نزول کرد. سهام انویدیا در پی رشد انفجاری درآمد این شرکت از بازار تراشه های هوش مصنوعی جهش خیره کننده ای داشته است.