آرشیو دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۳۴
ایران زمین
۱۸

عزم دولت سیزدهم برای اتصال یاسوج به آزادراه شیراز - اصفهان

خروج کهگیلویه و بویراحمد از بن بست ریلی

یاسوج: اتصال کهگیلویه و بویراحمد به آزادراه ها، توسعه بزرگراه ها و خطوط ریلی و هوایی خواسته چندین ساله مردم این دیار است که حالا در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده و قرار است یاسوج به عنوان سومین مرکز استان به آزادراه شیراز- اصفهان متصل شود. ابرپروژه ای که در 6 قطعه به طول212 کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، مهرماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح شده است، علاوه بر مزیت هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان، شهرهای مرکزی و شمال کشور را 135 کیلومتر کوتاه تر خواهد کرد.

«سید علی احمدزاده» استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به عزم راسخ دولت برای اجرایی شدن این طرح مهم زیرساختی گفت: در سفر دور دوم هیات دولت به استان 4 هزار و 600 میلیارد ریال برای شروع عملیات اجرایی آن اختصاص یافته است. احمدزاده اظهار داشت: در جلسه ای با وزیر راه و شهرسازی خواسته شده تا اتصال استان به آزادراه شیراز به اصفهان از طرف اقلید مطرح و پیگیری شود. این در حالی است که بخشی از جاده یاسوج به اقلید دو بانده شده و 4 هزار و 600 میلیارد ریال هم از اعتبارات سفر دور دوم دولت برای تعریض آن اختصاص داده شده است که می تواند مسیر اتصال به آزادراه را فراهم کند.استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: درخواست کردم که شهر شیراز به عنوان مرکز استان فارس به این آزادراه متصل شده و قرار است شهر بوشهر به عنوان مرکز استان به این آزادراه متصل شود و شهر یاسوج نیز با فاصله 60 کیلومتری با آزادراه به عنوان سومین مرکز استان به این بزرگراه متصل شود. وی بیان کرد: خواسته ما در این خصوص مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفت، حتی وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه توضیحاتی ارائه کرد و دستور داده شد مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در اتصال به این آزادراه مصمم هستیم تا مسیر برای تردد به مرکز کشور کوتاه و ایمن شود. احمدزاده ابراز کرد: در اعتبارات 1403 مبلغی برای مطالعه این طرح قرار داده خواهد شد تا مطالعه جدید بکنیم که در صورت نیاز مسیر کوتاه تری با تونل ایجاد شود یا همین مسیر را تعریض کنیم.در همین حال، «محمد راستا» مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسیر جاده یاسوج به اقلید در آینده به آزادراه وصل خواهد شد، البته مطالعات اولیه برای اتصال استان به آزادراه از سمت سی سخت هم انجام گرفته و هنوز برآورد مالی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: طول مسیر جاده یاسوج به اقلید 37 کیلومتر است و برآورد می شود حدود 20 هزار میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز باشد.