آرشیو دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، شماره ۸۴۳۴
ایران زمین
۱۸

آغاز واگذاری زمین مسکونی برای ساکنان شهری که با جنگ تحمیلی خالی از سکنه شد

قفل سکونت در نفت شهر باز می شود ؟

کرمانشاه : چالش سکونت در«نفت شهر»؛ شهری که در جریان جنگ تحمیلی به یکباره خالی از سکنه شد، همچنان حل نشده است. هر چند در طی این سال ها اقدامات پراکنده و غیر مستمری در واگذاری زمین مسکونی، تسهیلات بازسازی مسکن و توسعه زیر ساخت ها انجام شده اما ساکنان قدیمی نفت شهر روی خوشی برای بازگشت نشان نداده اند. در تازه ترین اقدام، مسئولان امیدوارند با واگذاری زمین به افرادی که دارای کد بازسازی هستند آنها را برای سکونت در نفت شهر ترغیب کنند.

نفت شهر نام منطقه ای در غرب استان کرمانشاه و در فاصله 72 کیلومتری جنوب شهرستان قصر شیرین از توابع بخش سومار است.

نفت شهر ازجمله مناطق نفت خیز کشور محسوب شده و قبل از جنگ تحمیلی در حدود 10 هزار تا 12 هزار بشکه در روز نفت خام سنگین این منطقه به پالایشگاه کرمانشاه انتقال داده می شد. در تاریخ 31 شهریور سال 59 مزدوران بعثی نفت شهر را به تصرف درآوردند که با همت و ازجان گذشتگی مثال زدنی مردم این منطقه باز پس گرفته شد اما متاسفانه جز تل خاکی از آن همه هیاهو و شور و حال چیزی باقی نماند و حاصل دسترنج چندین ساله مردم آن از بین رفت.

نفت شهر تا پیش از آغاز جنگ تحمیلی باوجود برخورداری از شرایط مرزی و فاصله زیاد از کرمانشاه، دارای رونقی مثال زدنی بود و علاوه بر زیرساخت های خدماتی و اداری، از بسیاری از امکانات و خدمات دیگر برخوردار بود. آلوده بودن بخشی از زمین های منطقه مرزی نفت شهر پس از جنگ تحمیلی به مین و مواد منفجره دلیل عدم سکونت ساکنان و اهالی نفت شهر بود که عملیات بازسازی این شهر با نام امام جواد(ع) شهریور ماه سال 93 با حضور مسئولان استانی و جمعی از اهالی چشم انتظار بازگشت به سرزمین مادری آغاز شد و پس از آن بازهم تا زمان دولت سیزدهم راکد ماند. عملیات بازسازی شهر مرزی نفت شهر در غرب کرمانشاه از آغاز به کار دولت سیزدهم استمرار بیشتری به خود گرفته است. اکنون با گذشت 44 سال از جنگ و باز شدن قفل سکونت در این منطقه، 39 قطعه زمین در روستای منصور آباد نفت شهر از توابع بخش سومار به افراد دارای کد بازسازی واگذار شد.

با تلاش های دولت اکنون 170 قطعه زمین برای واگذاری به افرادی که دارای کد بازسازی هستند جهت سکونت در نفت شهر مشخص شده است که البته طبق آمارهای موجود 320 نفر دارای کد بازسازی هستند که تا کنون تنها 39 نفر از متقاضیان جهت دریافت زمین مراجعه کرده اند.

فرماندار قصرشیرین روز یکشنبه در جلسه واگذاری اراضی نفت شهر به متقاضیان از قرعه کشی و مشخص شدن 39 قطعه زمین به افرادی که دارای کد بازسازی هستند جهت ساخت برابر ضوابط و مقررات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد.

«محمد نجفی» افزود: این افراد پس از گذشت 44 سال از جنگ تحمیلی می توانند با دریافت زمین جهت بازسازی واحدهای مسکونی خود در روستای منصور آباد نفت شهر از توابع دهستان سومار بخش سومار اقدام کنند. وی اظهار کرد: در مجموع 320 متقاضی دارای کد بازسازی هستند که 170 قطعه زمین برای واگذاری به افراد دارای کد مشخص و جانمایی شده که با قرعه کشی به افراد متقاضی که کد خود را ارائه و برای ساخت واحد مسکونی در روستا اقدام کنند واگذار می شود که البته باید طبق شرایط و تعهداتی که به بنیاد مسکن می دهند، عمل کنند.

وی با بیان اینکه در واگذاری اراضی اولویت با افرادی است که دارای کد بازسازی هستند، ادامه داد: اکنون این 39 نفر می توانند برای تهیه نقشه و صدور پروانه و دیگر اقدام های لازم و دریافت تسهیلات برای بازسازی واحدهای خود اقدام کنند.