آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۴۸
بین الملل
۱۸
گزارش

مداخله 95 میلیارد دلاری آمریکا در معادلات جهانی

بازگشت واشنگتن به استراتژی سدنفوذ

در دوران جنگ سرد، آمریکا برای جلوگیری از پیش روی مارکسیسم از استراتژی «سدنفوذ» استفاده کرد تا مارکسیست ها را در مرز شوروی متوقف کند. حالا انگار کاخ سفید بار دیگر به همین راهبرد روی آورده است.

روزشنبه، مجلس نمایندگان آمریکا درجلسه ای نادرو با حمایت گسترده نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، بسته 95میلیارد دلاری حمایت از اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.نمایندگان کنگره با وجود مخالفت شدید نمایندگان افراطی جمهوریخواه این لوایح را تصویب کردند و اکنون این قانون برای نهایی شدن به سنای آمریکا می رود که اکثریت آن را دموکرات ها در دست دارند.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از سال گذشته از کنگره خواسته بود کمک های اضافی به اوکراین را تایید کند، در بیانیه ای اعلام کرد: «این اتفاق در یک لحظه اضطراری به وقوع می پیوندد، زیرا اسرائیل با حملات بی سابقه ای از سوی ایران و اوکراین با بمباران مداوم روسیه مواجه است.» انتظارمی رودسناهفته آینده این مصوبه راتایید و آن را برای امضا برای بایدن بفرستد. رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود بعد از تصویب این بسته های کمکی در کنگره، بلافاصله اجرایی شدن آنها را امضا خواهد کرد.این پول پاشی به سه کشور درگیر منازعه، به معنی جنگ نیابتی آمریکا با مثلث «ایران روسیه چین» است. در حال حاضر اوکراین درگیر نبرد با روسیه، تایوان در حال جنگ سرد با چین و اسرائیل مقابل ایران ایستاده است.آمریکا با حمایت از این کشورها، ضمن پرهیز از جنگ مستقیم با ابرقدرت های جدید جهان که خود نشانه افول قدرت این کشور و فروپاشی نظم تک قطبی در جهان است، نوعی نبرد نیابتی را با این کشورها ایجاد کرده تا مانع از قدرت گرفتن بیشتر این مثلث شود.پیش از این، یک نماینده کنگره آمریکا از ایران، روسیه و چین به عنوان محور جدید شرارت نام برده بود و حالا تصویب بودجه کمکی واشنگتن به سه کشور مقابل این مثلث، نوعی اعلام جنگ با این قدرت هاست.

گزارش رسانه های غربی از ناکارآمدی بسته های کمکی

با این حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند کمک های مالی و نظامی آمریکا به متحدان خود در منازعه های فعلی، تاثیر چندانی بر سرنوشت این جنگ ها ندارد. یک روزنامه معتبر آمریکایی در همین زمینه نوشت که بعید است با کمک 61 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، ارتش این کشور به برتری مقابل روسیه دست یابد.

به نوشته وال استریت ژورنال پس از تجزیه و تحلیل وضعیت دشوار اوکراین در میدان جنگ با روسیه و پیشرفت های اخیر نیروهای مسلح روسیه بعید است که کمک 61 میلیادر دلاری آمریکا به کی یف، مواضع نظامی این کشور را در میدان جنگ با روسیه تغییر دهد.به نوشته این روزنامه، بسته جدید کمک های آمریکا تنها به نیروهای مسلح اوکراین کمک می کند تا از حمله ارتش روسیه جلوگیری کند.

اندیشکده آمریکایی «جنگ» مستقر در واشنگتن دی سی نیز در تحلیلی نوشت، نیروهای روس احتمالا در هفته های آینده قبل از رسیدن کمک های نظامی آمریکا به خطوط مقدم اوکراین، عملیات تهاجمی، حملات موشکی و پهپادی خود را تشدید خواهند کرد.

این اندیشکده نوشت، تحلیلگران معتقدند که نیروهای روسیه عملیات تهاجمی جاری را حفظ کرده و در برخی مناطق تشدید کرده، احتمالا از شرایط آب و هوای بهاری و کمبود تجهیزات اوکراین قبل از رسیدن کمک های نظامی وعده داده شده غرب بهره برداری می کنند.نیروهای روسیه همچنین به دنبال تضعیف پدافند هوایی تخریب شده اوکراین در تلاش برای فروپاشی شبکه انرژی اوکراین و آسیب طولانی مدت به زیرساخت ها و ظرفیت صنعتی دفاعی اوکراین هستند.

کمک آمریکا، جنگ را متوقف نمی کند

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هم به نقل از مقام های اوکراینی و تحلیلگران نظامی گزارش کرد که بسته جدید کمک 61 میلیارد دلاری آمریکا، گرچه ممکن است، مقاومت کی یف در برابر روسیه را افزایش دهد اما برای متوقف کردن موج درگیری با روسیه کافی نخواهد بود.فایننشال تایمز در این خصوص گفت، گرچه بسته جدید، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی را بر آن داشته است تا مدعی شود که کی یف همچنان قادر به شکست مسکو است اما بسیاری از مقام های این کشور اشتیاق کمتری نشان داده اند و استدلال می کنند بعید است که این بسته، تغییر چشمگیری در اوضاع کی یف در خط مقدم ایجاد کند. چندین نیروی نظامی در خط مقدم اوکراین به فایننشال تایمز گفتند که به شدت تحت حملات پی درپی روسیه قرار دارند و از کمبود شدید مهمات نیز رنج می برند. برخی نظامیان اوکراینی تصریح کردند که امیدوارند انبوهی از تجهیزات آمریکایی، اوضاع را بهبود بخشد اما یک مقام اوکراینی به فایننشال تایمز گفت که این کمک مالی، به کاهش پیش روی های روسیه کمک می کند اما آن را متوقف نخواهد کرد.

یک تحلیگر نظامی اوکراینی نیز تصریح کرد که احتمالا این 61 میلیارد دلار، بیشترین کمک غرب به اوکراین در سال جاری خواهد بود و به احتمال خیلی زیاد، تمامی بسته های بعدی برای اوکراین کوچک تر خواهد بود.راب لی، عضو ارشد موسسه تحقیقات سیاست خارجی «برنامه اوراسیا» تصریح کرد که جذب نیروی انسانی یکی دیگر از چالش های مهم کی یف است. وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو در ماه فوریه برآورد کرد که از آغاز جنگ اوکراین، بیش از 444 هزار نظامی اوکراینی کشته شده اند و اوایل ماه جاری (آوریل)، او گفت که کی یف تنها در سال جاری، 80 هزار نظامی خود را تاکنون از دست داده است.