آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۴۸
بین الملل
۱۸
ذره بین

اردوغان بعد از 12 سال به عراق رفت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز در صدر هیاتی بلندپایه پس از12سال به عراق رفت؛سفری که باامضای 20 توافقنامه و قرارداد همراه بود و دو طرف درخصوص موضوعات مهم دوجانبه به ویژه مسائلی که دغدغه این روزهای مردم عراق است از جمله ساخت سد روی رودخانه های دجله و فرات که سرچشمه شان در ترکیه است و حقابه عراق از این دو رود، همچنین نقض مکرر تمامیت ارضی عراق از سوی ترکیه رایزنی کردند.

دیدار و گفت وگو با نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان عراق و تعدادی از مقامات ارشد منطقه کردستان عراق از برنامه های اردوغان در این سفر بود. وزیر خارجه ترکیه اخیرا در کنفرانسی در باره این سفر گفته بود: هدف ما توسعه روابط با عراق است؛ به گونه ای که ثبات منطقه ای، رونق و توسعه ممکن شود و ما روابط خود را نهادینه کنیم.

انتقاد رئیس جمهور عراق از ترکیه

دیدار با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق از برنامه های دیروز اردوغان در بغداد بود؛ دیداری که با انتقادات مقام عراقی همراه بود و رئیس جمهور عراق از نقض مکرر حریم هوایی و زمینی کشورش توسط نظامیان ترکیه انتقاد کرد. رئیس جمهور عراق در این دیدار با اشاره ضمنی به نقض مکرر حریم عراق توسط ارتش ترکیه، به اردوغان گفت: هرگونه تجاوز یا نقض حریم شهرهای عراق را بر نمی تابیم. عبداللطیف رشید همچنین اضافه کرد که عراق نمی پذیرد خاکش نقطه آغاز تجاوز یا تهدیدی برای کشورهای مجاور باشد. ارتش ترکیه به ادعای مبارزه با نیروهای «حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)» همواره حریم عراق را نقض کرده و بارها نقاط مختلفی از مناطق شمالی این کشور را مورد حمله قرار داده است. ترکیه گروه پ.ک.ک را عامل بسیاری از حملات تروریستی در خاک خود می داند. بسیاری از احزاب عراقی مخالف نقض حریم این کشور توسط جنگنده ها و بالگردهای ترکیه هستند و بارها نگرانی خود را از این مساله ابراز کرده اند. ترکیه با ادعای مبارزه با پ.ک.ک در خاک عراق پایگاه های بسیاری تاسیس کرده است. پایگاه های ترکیه در شمال عراق تاکنون ده ها بار مورد حمله راکتی و پهپادی قرار گرفته است.